måndag, november 29, 2010

Noga med principen


Notera det extra fotsteget för att du enkelt
ska kunna sätta dig på sätet över bakdäcket


Sinnet för detaljer i Japan har jag beskrivit vid ett flertal tillfällen på denna blogg och bifogar här en bild på inredningen i den bakre delen på bussen jag ofta tar. Det extra lilla fotsteget ser man inte på många andra ställen och en spann med särskild hållare under sätet framför rengöring är inte heller något du hittar på buss i linjetrafik hemma.
Vissa delar av detaljerna kan dock bli lite irriterande och en sådan upplevelse var idag när jag fick ett internationellt samtal samtidigt som bussen kom till hållplatsen. Jag klev på bussen och gick till utrymmet vid bakdörren så jag stod avskild från övriga och fortsatta konversationen som var mycket lågmäld. Efter 5 min väljer dock chauffören att stanna vid trottoaren och vägrar fortsätta köra tills det jag har lagt på! Samtidigt har han lyckats spola fram bandet på automatrösten som säger nu på engelska "Please refrain from talking on the phone". Så där tog det samtalet slut.
Mao principerna är det viktiga (det finns platser på bussen som är märkte att telefon inte får användas/vara påslagen men befann mig inte där).
Vid nästa tillfälle får man kanske överväga att använda bluetooth headset eller helt smälta in och inse att vänligen avstå har exakt samma innebörd som helt förbjudet...

Inga kommentarer: