torsdag, december 19, 2013

Hemmadatorn uppdaterad efter nästan 6 år

iMac 27" Late 2013 med 6 år gammal 30" ACD kopplad till den
Väntade på att få Mavericks förinstallerat från fabrik så du startar med en ren maskin
Geekbench 3 jämförelser visar att i ren minne/processor-kraft så är den nya iMacen mer än dubbelt så snabb för beräkningar med enkel kärna och drygt 30% snabbare i multikärnor beräkningar trots att den har 4 kärnor färre
Logik-korten på min trotjänare och arbetshäst Mac Pro (årgång early 2008) gick sönder tidigt i våras. Sedan dess har jag hankat mig fram med min MacBook Air (årgång 2012) och ett antal lösa hårddiskar. MBA har dock sina begränsningar och då den också är jobb-datorn var det dags att fundera på en efterträdare. iMac generation 2 i det nya chassit blev valet denna gång och så här långt så funkar den finfint. Imponerade snabb så här långt och inga problem att driva min gamla skärm med det nya grafikkortet som har 4GB VRAM. Under 2014 är planen att gå över till Thunderbolt Raid för centraliserad snabb och säker lagring av data. Kollade även på Geekbench som bekräftade hastighetsskillnaden.

Inga kommentarer: