måndag, februari 06, 2012

Äntligen en efterträdare till min D200


D800 annonserades idag. Äntligen säger en D200 ägare!

Nikon hade ett tufft år 2011 med jordbävning och tsunami i Japan och översvämningar i Thailand. Det fördröjde lansering av en sedan länge efterlängtad uppdatering av deras mer avancerade systemkameror.
Men idag har de äntligen lanserat D800 som kommer att räcka längre än vad min D200 gjort (haft den sedan 2005).
De viktigaste uppdateringarna är (för mig):

  • Full FX med 36MP ger möjlighet till framtidssäkra bilder
  • 15 MP i DX läge är 5 MP mer än jag har idag med min D200 (mao kan återanvända mitt DX-glas)
  • Full HD video-möjlighet (Släpar man runt en stor DSLR måste den också kunna filma)
  • Betydligt bättre ISO (minst i klass med D700), vilket ger mig möjlighet att fota utan blixt även på snabbrörliga barn
Slamkryparen är att Nikon släppt både en D800 och en D800E. Återstår att invänta tester för att se vilken som kommer att vara rätt val.

Inga kommentarer: