onsdag, november 14, 2012

Dags för byte av fläktblad

Den salta havsluften i kombination med 75-90% ständig luftfuktighet tar hårt på materielen
Fläktbladen är enligt fabriken "förzinkade" men ser inte något spår av det...

Hur en M48SG ser ut i nyskick (från KDKs hemsida)

Med den luftfuktighet som finns nära ekvatorn, särskilt vid havsnivå, så är en takfläkt ett nödvändigt alternativ för att kunna få en dräglig sömn. Vi föredrar dem framför luftkonditionering då den sistnämnda typiskt genererar en kall ström av luft som gör att du känner ett otrevligt kalldrag.
När vi valde fläktar så valde vi KDK från Japan (lärt sig att uppskatta vissa kvalitetsprodukter efter tiden i Tokyo). Vi har fyra fläktar och två av dem är klassika "café-fläktar" som hänger ned från taken från en metallstång och metallblad. Just metallbladen visar sig oväntat vara den svåra länken då de efter bara nio månader är lika rostiga som bakskärmar på en Volvo 240 efter fem svenska vintrar med vägsalt. Detta trots att de enligt faktabladet är behandlade för att tåla rost:
Metal blades: Electrolytic zinc-coating steel sheet; finished with epoxy powder coating
Anledningen till problemet är med största sannolikhet att tillverkaren har snålat lite på förzinkningen i kombination med den salta havsluften som blåser genom lägenheten 18h per dygn. Lägg till en konstant luftfuktighet på 75-95% och inte så oväntat att de börjar rosta från framkanten som "klyver" luften när fläkten snurrar. Fläktarna går ca 10h per dygn.
Om ni undrar varför det inte är problem med de övriga två takfläktarna så är svaret att de har fläktblad av plast.

Inga kommentarer: