|
Intressant förpackning av dragkroksfäste, levererat fraktfritt till dörren
|
Kroken på plats. Denna modell är dold bakom kofångaren vilket gör att den sitter högre och blir betydligt snyggare |
|
|
Primära användningsområdet är cykelhållare. Då själva dragkorken är en separat enhet så kan man använda fyrkants-fästet för cykelhållare som blir "klipp-stabilt" |
|
2" (två tum) fyrkantsfästet är det enda som syns efter montering |
|
Diskret och funktionellt |
|
Vy från sidan. Fästet sticker ut precis under kofångaren |
Tidigare i veckan kom dragkroken eller rättare sagt dragkroksfästet från
Torklift Central. Deras Eco Hitch är den överlägset mest eleganta lösningen på marknaden då den gömmer den drygt 20 kilo tunga infästningen bakom kofångaren. De använder även den verkliga kofångaren av stål för att bära del av vikten. Dock behöver man två för att montera så fick hjälp av min svåger Fred. Pallade upp bakhjulen på några tegelstenar (förhoppningsvis första och sista gången jag behöver använda domkraften då vår Sienna har "run flat"-däck eftersom reservhjul inte får plats när väljer fyrhjulsdrift).
I USA är dragkroksmontering något som inte är reglerat och det behövs tex ingen besiktning efter installation. Årsmodell 2015 av Sienna har som standard olje-kylare för automatlådan så den är förbered för drag. Dragkroken säljs separat från fästet och det finns ett antal olika kulor att välja. Primära användningsområdet för vår del är dock fäste för cykelhållare. Vi har sedan tidigare en cykelhållare för fyra cyklar som nu enkelt kan monteras och tas bort på en minut.
Vid ett senare tillfälle ska jag installera el-kittet som behövs om du kopplar en släpvagn.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar