|
Fördel med elbil är att det oftast finns parkeringsplatser där man vill ha dem (nära entré) och med laddningsstation som är i korttids-parkeringsgaraget på SFO |
|
Vår kära Rimowa hämtas upp |
|
Dags att ladda via CHAdeMO i Palo Alto |
|
Toppar upp med lite till i samband med att jag handlar mat |
Tog elbilen (
Kia Soul EV) till SFO för att hämta upp resväskan som Jean var tvungen att lämna kvar där efter att ha anlänt till flygplatsen mindre än en timme innan avgång. Tog 101 (som är platt och och går på gammal sjöbotten) dit och 280 tillbaka (som är betydligt mer kuperad då den följer bergen.
Att hålla 65 miles per hour (105 km/h) frestar på batteriet och inser att det kommer att bli tight att klara sig hela vägen hem (få tanken tom med elbil är inte kul då du måste bärgas alt någon kommer ut med ett elverk och laddar dig i typ en timme) så svänger förbi Palo Alto och laddar nivå 3 (Level 3) mittemot pendeltågsstationen. Level är likströmsladdning (DC) vilket batterierna mycket lättare kan hantera (behövs ingen konvertering i bilen från växelström (AC). Det gör att du kan trycka på med 400v och drygt 100A. Mao laddar du runt 40kW och du kan gå från nästan tomt (ca 10%) till 80% på 30 min. Perfekt för en lunch med andra ord. Teslas Superchargers använder denna princip men har en proprietär lösning endast för deras bilar (finns tex i Arboga i Sverige).
Efter drygt 80% så tappar alla DC-laddare deras styrka då bilen begränsar strömmen för att du inte ska överladda (precis som du bensinpumpen börjar pumpa sakta när du närmar dig ett förutbetalt belopp). Ett stopp till efter lunch för att handla och passar på att utnyttja ytterligare en
CHAdeMo och denna gång känner bilen av att det bara behövs 15 min för att "toppa upp".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar