onsdag, september 06, 2006

Vad vore Kina utan stämplar?


Typiskt uppslag i mitt pass. Stämpel ut, stämpel in.

Sakta men säkert är stämpelns makt i Kina på väg att försvinna men fortfarande är den ett viktigt inslag i vardagen.
Varje gång du ska in och ut ur Kina så ska det stämplas prydligt i passet som på ovanstående bild.
Varje månad får jag lönebesked från jobbet. Det är ett standard A4 papper utskrivet på plan 3 hos personal, prydligt stämplat och sedan lagt i kuvert med mitt namn som får ytterligare en stämpel med "private & confidential" och sedan bärs två trappor ner från HR till mitt skrivbord av våra allti-allo ayis på jobbet.

Idag var också stora dagen då jag skulle försöka föra ut pengar ur Kina.

Denna kan man tycka enkla process kräver förutom en ofattbar mängd stämplar och tid också:

  • Mitt Pass
  • Mitt Residence Visa
  • Mitt Alien Permit Card
  • Intyg på att arbetsgivaren har betalat inkomstskatt på min lön
  • Intyg från skattemyndigheten att de har tagit emot och dragit skatt på min lön
  • Blankett som innehåller alla personuppgifter (som naturligtvis redan finns i ovanstående dokument men måste fyllas i på ny blankett)
  • Blankett som beskriver vilken bank pengarna ska föras till
  • Blankett som innehåller mitt kortnummer och min PIN-kod(!) Just denna strök jag genom att åka till banken själv, vilket kändes tryggare än att lämna ut bankkort med PIN till någon annan.
Så att det finns utrymme för effektiviseringar i bank-sektorn är uppenbart.

För mindre belopp gäller fortfarande "street wise regeln", stoppa RMB i fickan sätt dig på flyget och växla på Arlanda hos Forex/SEB.

Inga kommentarer: