måndag, juli 16, 2007

0,3 liter per mil


Lokaltransport på väg upp till CYC

Efter drygt 133 km var det dags att tanka Madass för första gången. Fick i precis 4 liter (tanken är rätt liten men att tanka en gång per vecka är acceptabelt).
MC-firman ringde till jobbet idag och meddelade att jag skulle komma förbi för att få rätt försäkringshandlingar. Inte oväntat hade det i röran förra måndagen blivit fel men nu får jag ägarbevis som faktiskt matchar ramnummer och modell :-). Varje motorfordon i Kina måste ha ett ägarbevis inklusive foto(!) på fordonet.
Jag försökte även att få tankmätaren som bevisligen finns på huvudinstrumentet inkopplat (efter att ha googlat mig till att den verkar fungera på Europeiska modeller) men det visade sig vara helt omöjligt.
För att slutligen sätta spiken i kistan så visade de mig en privatimporterad Madass från Europa som minsann inte heller den hade tankmätaren inkopplad och därmed var fallet löst enligt kinesisk logik.
Dock fick jag till slut med mig manualen med servicebok (första service efter 1000 km) och en verktygssats. Varför denna inte hade överlämnats vid köpet kunde inte förklaras...

Inga kommentarer: