En liten berättelse om 4 år i Peking och hur vardagen på plats kan gestalta sig. Samt en sväng till Tokyo, en sommar i Europa & Nordamerika, ett längre äventyr i Singapore och en flytt till Kalifornien.
torsdag, februari 17, 2011
Ny Shinkansen, sopar banan med det mesta
Reklam för JR lines senaste 300km/h generation av Shinkansen
Denna generation introducerar GranClass, ser onekligen
trevligt ut med 1+2 konfiguration i ett tåg
Av okänd anledning kallas traditionell första klass för "Green Car" i Japan
Avslutningsvis har vi Ordinary Car samt
lite mer information om servicen för GranClass
Notera att vi fortfarande pratar om rejäla tågset.
Detta är 10 vagnar att jämföra med 16 vagnar i vanliga Shinkansen
Senaste veckan har det figurerat en del skriverier kring Kinas snabba expansion av sina snabbtåg. Verkar vara så att man tyvärr har snålat in på flygaskan som behöver användas i betongen till slipers för att de ska tåla höga hastigheter över tiden. Japaner på JR har också meddelat att kineserna har kopierat deras Shinkansen-teknik och kapat säkerhetsmarginalerna för att få ut 20% mer i hastighet än vad man kör med i Japan.
I vilket fall efter ett antal år av tester är Japan nu redo för nästa generations Shinkansen. Lite snabbare, mycket tystare och en ny klass är några av nyheterna. Hoppas det ges tillfälle att åka en tur senare under året.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
1+2 konfiguration i 1 klass tror jag att de snott från X2000, som haft det sedan start ;-)
Kan man se måtten på stolarna i "Ordinary Car"? 3+3 i ett tåg där man också kör 1+2, det måste bli ganska smala stolar.
Hej Petter, dessa tåg som går på dedikerade spår är vad jag vill minnas signifikant bredare än X2000. Där är väl andra klass 1+3 och första klass 1+2 och som bekant är det inte direkt gott om utrymme i 1+3.
Notera att deras andra klass är 2+3 så de har bara en rad mer än er men det gör skillnad.
Angående måtten rekommenderar jag att kika på nuvarande Shinkansen N700:
http://en.wikipedia.org/wiki/N700_Series_Shinkansen
Car body construction Aluminium
Car length 25,000 mm (intermediate cars), 27,350 mm (end cars)
Width 3,360 mm
Height 3,600 mm, 3,500 mm (end cars)
Maximum speed 270 km/h (Tōkaidō), 300 km/h (Sanyō)
Skicka en kommentar