torsdag, februari 17, 2011

Ny Shinkansen, sopar banan med det mesta


Reklam för JR lines senaste 300km/h generation av Shinkansen


Denna generation introducerar GranClass, ser onekligen
trevligt ut med 1+2 konfiguration i ett tåg


Av okänd anledning kallas traditionell första klass för "Green Car" i Japan

Avslutningsvis har vi Ordinary Car samt
lite mer information om servicen för GranClass


Notera att vi fortfarande pratar om rejäla tågset.
Detta är 10 vagnar att jämföra med 16 vagnar i vanliga Shinkansen


Senaste veckan har det figurerat en del skriverier kring Kinas snabba expansion av sina snabbtåg. Verkar vara så att man tyvärr har snålat in på flygaskan som behöver användas i betongen till slipers för att de ska tåla höga hastigheter över tiden. Japaner på JR har också meddelat att kineserna har kopierat deras Shinkansen-teknik och kapat säkerhetsmarginalerna för att få ut 20% mer i hastighet än vad man kör med i Japan.
I vilket fall efter ett antal år av tester är Japan nu redo för nästa generations Shinkansen. Lite snabbare, mycket tystare och en ny klass är några av nyheterna. Hoppas det ges tillfälle att åka en tur senare under året.

4 kommentarer:

Petter Essen sa...

1+2 konfiguration i 1 klass tror jag att de snott från X2000, som haft det sedan start ;-)

Petter Essen sa...

Kan man se måtten på stolarna i "Ordinary Car"? 3+3 i ett tåg där man också kör 1+2, det måste bli ganska smala stolar.

matsblogg sa...

Hej Petter, dessa tåg som går på dedikerade spår är vad jag vill minnas signifikant bredare än X2000. Där är väl andra klass 1+3 och första klass 1+2 och som bekant är det inte direkt gott om utrymme i 1+3.
Notera att deras andra klass är 2+3 så de har bara en rad mer än er men det gör skillnad.

matsblogg sa...

Angående måtten rekommenderar jag att kika på nuvarande Shinkansen N700:
http://en.wikipedia.org/wiki/N700_Series_Shinkansen

Car body construction Aluminium
Car length 25,000 mm (intermediate cars), 27,350 mm (end cars)
Width 3,360 mm
Height 3,600 mm, 3,500 mm (end cars)
Maximum speed 270 km/h (Tōkaidō), 300 km/h (Sanyō)