tisdag, augusti 30, 2005

Byråkratins förbannelse, cash is king

Tisdag och sista dagen innan semestern. Tillbringade en hel del tid i kö på banken i fredags för att betala min kreditkortsräkning från tjänsteresor mm. Idag fick jag reda på att stavningen var felaktig på bankkontoret så transaktionen hade ej gått igenom. Så 30 000 RMB försvunna i cyberrymden och fortfarande en bank som gnäller om betalning...
Tog ytterligare en 1.5h idag att försöka först få tillbaka min 30 000 RMB och sedan på nytt försöka betala till samma kontonummer som i fredags men nu med en annan stavning på bankens namn...
Till slut verkar det ha gått igenom och i ren ilska tog jag även ut 10 000 RMB i kontanter inför kommande flygresa hem till Sverige.
Lite skön känsla att få en bunt med 100 st 100 RMB sedlar direkt över disk med ett band runt och inget kuvert eller något annat.
Dumpat pengarna hos vår resebyrådam som lovat att förvara dem säkert till på måndag då mina biljetter till Marbella och Stockholm ska skrivas ut...
Helt osannolikt att det ska vara så extremt svårt att betala kreditkortsräkningar i det här landet. När jag var som mest förbannad idag så tänkte jag ta ut de 30 000 RMB i kontanter och betala på kreditkortsbanken men fick då reda på att så stora belopp måste förbeställas, ridå...

Inga kommentarer: