lördag, juni 17, 2006

37 grader varmt, låt oss cykla


Dagens enda moln hängde ett kort tag över Palm Springs


En titt på svenska ambassaden brukar alltid ingå.


Den tyska ser lite mer tysk ut men har under fotbolls-VM
åtminstone piffat upp sig med uppdaterad resultat-tavla.



Rakt norr om trumtornet ligger klocktornet som har en
62 ton tung klocka i brons. Tyvärr stänger dessa ställen
liksom förbjudna staden mfl runt 17.00 så svårt att se
dem i kvällsljus under sommaren.



Numera har airport express förlängts in till andra ringvägen
och ger därmed smidig transport rakt in till centrum.


Kort sovmorgon då städ-managern ringer på dörren vid 08.00 för att be om underskrifter för diverse städningar som har gjorts i min lägenhet. Kinesisk logik är omöjlig att förstå. Detta är första gången jag bekräftar att städning har skett men de har städat här mer än 200 gånger sedan jag flyttade in så varför behövs det plötsligt underskrifter nu?

Nåväl lyckas somna om och tar sedan en dim sum- (mao lite olika degknyten med olika fyllningar och smaker på degen) brunch på La Galerie vid Ritan Park, södra porten. Lite halvlyxigt ställe som har Hong Kong stämpel på sig.

Tar en kort promenad till Silkan för att köpa lite fler Sverige-tröjor nu när det ser ut som vi kommer att få vara kvar i VM ett tag till. Standardpris för tröja och shorts är 90kr. Originaltröjan på Arlanda kostade 600 kr (men det är klart då fick jag ju också fotbollsförbundet rättstavat på emblemet ;-)).

Det grymt fina vädret håller i sig så vid vid fyra tiden på eftermiddag tar jag med mig Mia (besökare till Stefan och Titti i grannhuset) på en cykeltur genom staden.
Visar sig att Mia är arbetskamrat med Jenny på KS, onekligen en liten värld vi lever i.

På tillbakavägen körde jag lite längre norrut än normalt och råkade då snubbla över Rysslands ambassad. Den enda som jag hittat innanför andra ringvägen (de flesta ambassaderna ligger mellan andra och tredje och numera också utanför tredje ringvägen. Men Ryssland fick vara kvar nära den centrala makten och fick också mer än ett helt kvarter att breda ut sig på. Ryktet säger att det är världens största ambassad till ytan.
När vi cyklar förbi den idag finns känns det fullt rimligt (googadee mig sedan fram till att det verkar som USA bygger världens största ambassad i Bagdad för närvarande).

Turen blev även denna gång runt 3 mil, skönt sätt att tillbringa en eftermiddag.

Inga kommentarer: