onsdag, januari 30, 2008

Nikon HK, lysande service


En död pixel av drygt
10 miljoner på min D200 sensor


En annan fördel med Hong Kong är snabb och korrekt service och på ett språk som båda kan förstå. Upptäckte när jag var i Kambodja och fotade soluppgång över Ankor Wat att det fanns en liten stjärna på några bilder som inte borde finnas där. Efter att ha gått igenom alla foton lite mer noggrant kunde jag konstatera att den fanns på alla bilder. Med andra ord hade jag fått min första döda pixel på sensorn sedan inköpet. Relativt enkelt att rätta till på datorn men trots allt irriterande. Efter lite koll på nätet så visade sig dock att alla sensorer har några döda pixlar redan från leverans men de är bortmaskade av kamerans programvara i samband med leverans.
Döda pixlar efter att kameran har lämnat kalibrering i fabrik kan den naurligtvis inte hantera direkt. Så utnyttjar lunchen för att åka till deras service center i Hong Kong. Det tar dem 5 min att identifiera vilken pixel som är död och de fixar problemet på ett par timmar.
Kommer tillbaka på eftermiddagen och får tillbaka en kamera utan irriterande vit prick, rengjord sensor och nytt gummigrepp på 18-200mm/VR-linsen. Allt utan att det kostar ett öre, snacka om service. Nikon HK visar sig också sälja till rimliga priser prylar som har en förmåga att försvinna som tex motljusskyddet till nyss nämnda lins för 85 HK$.

Inga kommentarer: