tisdag, juli 14, 2009

Dags för lokalt körkort, en myriad av små steg


Föga attraktiv byråkratbyggnad,
Samezu Driver's License Office, Shinagawa


Luckan där du startar är nummer 26
(så inses snabbt att det finns många stationer)


Vad du erbjuds få köra med konverterat svenskt körkort,
mao mer än vad B-behörighet ger hemma


Här är vi en bra bit på väg mot målet


Idag var det dags att hänga på låset vid Samezu Driver's License Office, 1-12-5 Higashi-oi, Shinagawa-ku. De öppnar 08.30 och är dit du behöver gå om du bor i Tokyo och vill kunna köra en bil/minibuss/pickup i Japan.
Visa ett svenskt körkort funkar inte. Visa sitt kinesiska funkar ännu sämre...
För att konvertera till japanskt körkort är det inte oväntat ett antal regler ;-)
Utgångspunkt är nationalitet på ditt körkort. Kommer du från ett land som anses ha lika bra utbildning som Japan så är det en relativt enkelt. Tumme upp för tex Sverige och tumme ner för US.
Första stopp blir då att besöka JAL (motsvarighet till Motormännen hemma) som kan översätta ditt körkort till japanska. Du måste åka till deras kontor, betala 3000 yen och vänta i 1h. När det är avklarat kan du besöka det körkortskontor du tillhör (baserat på var i Tokyo du bor).
Jag har tur att det ligger i Shinagawa och nära både hemmet och jobbet.

Väl på plats i en gammal betongkoloss från 70-talet så blir du hänvisad till att starta vid lucka 26 på våning 2.
Steg 1 blir att fylla att man verkligen bor i Tokyo och sitta ner och vänta. Efter 5 min blir du uppropad och processen kan börja.
Steg 2. Tjänstemannen samlar på sig ditt pass, ditt lokala uppehållstillstånd, ditt svenska körkort, översättningen av körkortet från JAL och ett intyg som visar att du har bott i Sverige i minst 3 månader efter att du tagit körkortet. Tog mitt körkort för 21 år sedan så känns lite främmande med utdrag från Skatteverket (Swedish Tax Authority) får tummen upp.
Nu är det dags att vänta igen.
Steg 3 är att de har gått igenom alla handlingar och du kan påbörja vandringen runt i huset. Första stopp blir fotoautomat på våning 1. Körkortsansökan kräver nämligen annan storlek (läs mindre) på fotot som används i din ansökan. Inte oväntat finns det dock en fotoautomat som kan ta bilderna åt dig för 700 yen. Efter fotot tagit så får du klippa ut det i fin stansmaskin så det ser prydligt ut.
Steg 4. Nu är det dags att rusa över till rummet där du gör en synkontroll (skärpa och färger). Efter att få OK stämpel här bör det iväg till nästa våning för betalning. Priset är 4500 yen och som kvitto får du typ frimärken med det beloppet klistrat på din ansökan.
Steg 5. Du är åter vid startluckan med ifyllt papper. Inspektion sker. Allt är OK och eftersom du har svenskt körkort så slipper du göra praktiskt körprov.
Steg 6. Dags att mata in två PIN-koder i en maskin som spottar ut dem på en liten lapp. Därefter vänta.
Steg 7. Du blir uppropad och dags att skriva under att du inte brutit mot trafikregler förr och ska vara laglydig. Texten finns även översatt till svenska (imponerande). Efter kryss på rätt ställe får du tillbaka pass, körkort och uppehållstillstånd och uppmanad att ta den kompletta blanketten och din PIN-lapp och gå ner en trappa till körkortsfoto-rummet.
Steg 8. Dags att att ta fotot som ska vara på ditt körkort. Det kodas på något sätt ihop med din PIN-lapp som läsas av i samma maskin. Du blir av med hela ansökan här också och får kvar en liten remsa med ett körkortsnummer på. Du blir nu hänvisad att ge dig av till våning 3.
Steg 9. Sista steget visar sig vara ett stort väntrum där du får sitta och vänta till ditt nummer ropas upp. Körkortet tillverkas nämligen på plats medan du väntar.
Steg 10. Ditt nummer ropas upp och du kan hämta upp kortet.

Hela processen på Samezu tog 1,5h men då var det i princip ingen kö någonstans.

Lite imponerande men känns som det borde gå att förenkla. I vilket fall kan jag gå därifrån med körkort i handen. Det visar sig gälla drygt två år och färgkoden är grön. Du klättar sedan i färger precis som typ judo-bälten så länge du kör prickfritt.

Inga kommentarer: