söndag, september 18, 2005

Happy mid autumn festival eller Happy moon day

Rubriken är exempel på SMS jag fick idag. Mid Autumn festival som infaller fullmånesdagen i september månad är för kineser lite som vår fettisdag verkar det som och flera veckor innan börjar det dyka upp moon-cakes i snabbköp, på jobbet etc.
För egen del blir det en lugn dag som och efter sovmorgon tar vi oss till helgmarknaden, Pan Jia Yuan, där jag tidigare handlat lite tavlor och buddhas. Fortsätter sedan till Silkan där jag släpper loss Malin & Frida på egen hand medan jag tar tunnelbanan till Wanfujing och Oriental Plaza. Tunnelbanan fungerar över förväntan med det är lite Kinesiskt 80-tal över den med sladdriga röda biljetter och lite trist inredning men det är snabb och effektiv. Efter shopping som bland annat inkluderade dunjacka till morsan så fortsätter vi till Vattenhjulet för middag.
Avslutar dagen med att visa lite av Palm Springs för gästerna och sätter på Den sista Kejsaren på DVD som inspiration åt dem inför stundande besök i förbjudna staden.

1 kommentar:

Mats Lundgren sa...

Jupp, favorit i repris med lite finslipning. Ni är välkomna ner igen. Tjejerna är också helt cykelbitna vilket man inte kan säga om alla gäster jag har haft... så ännu en gemensam nämnare.