fredag, september 16, 2005

Tärnsjöflickor på besök & round table på besök, måste firas

Noterade att cyklarna ännu en gång hade flyttats. Denna gång till plan -2 vilket är rätt OK men inte bra. Cyklar iväg till första servicestället på gatan och fyller på luft för 2 mao (ca 18 öre) och ger mig ut på en lite lördagsshopping. Vid 14.00 har veckans besökare, Malin & Frida kommit fram till Palm Springs och ger dig dem kitet "sovrum, handdukar, guideböcker, mobiltelefon med kina-SIM". I utbyte får jag rårörda lingon, västerbottenost och fiberhavregryn från Sverige. Medan damerna vilar upp sig och tar en dusch passar jag på att ta hit elektrikerna för att fixa två spottar som gett upp.
På eftermiddagen blir det besök i Chaoyang park för första gången då de har sin första "woodstock-festival" där denna dag. Lite för mycket kinesiskt stuk men trevlig park som jag borde ta en morgonjoggning i så länge vädret medger detta.
Fortsätter sedan till Houhai där vi tar en god middag på Nuage. På vägen dit hinnar jag köpa lite nöttårta från en ambitiös kille från Kashkar (där jag var på semester för knappt 14 dagar sedan). Otroligt kompakt och bastant men god. Vid Nuage möter även Johan Ny upp som ska vara i Kina på 3 veckors semester. Förfrågan att ta honom på en "rundvallning" kom från Anders på jobbet i Kista. Det visade sig senare att jag redan känner hans mor, Frances Ny rätt väl från tiden i Kista och han är född 1972 och från Köping så lite värld...
Efter Nuage blir det Big Easy och två sista seten med Jaiqui som är bra form. Sista setet inkluderar Diana Krall och hon bjuder även upp bloggförfattaren under pågående låt, intressant och kul.
Nästa stopp blir Suzi Wong där vi blir kvar till 03.30. Bland gästerna denna kväll noteras även en glad J-O Waldner.
Avslutar sedan med att visa gästerna Maggies där vi blir kvar til 05.15. Maggies hot dogs tillhör stans bästa och är en perfekt avslutning för att garantera att man inte vaknar för tidigt på söndagsmorgonen.
Vid korvbaren träffar vi en fransman som hör att vi pratar svenska och genast börjar prata hyffsad svenska med oss. Det visar sig att han arbetat 3 år i Göteborg men numera är konditor-ansvarig på St Regis (troligen Pekings bästa hotell).

Inga kommentarer: