fredag, oktober 13, 2006

På väg till 2 världsarv och pandor efter 6 dagar på jobbet


Flygplatsen visar sig ligga mitt uppe i bergen

Byggd enligt typisk kinesisk princip genom att
bokstavligen hyvla av en bergstopp


Just nu en Kinas mindre flygplatser men terminalytan är
snart fördubblad (precis som var fallet med Altay-
flygplatsen som jag såg för en månad sedan).
För att göra båda turistorterna lika glada är flygplatsens
namn en mix av dem båda Jiu Huang airport

Jiuzhaogou, huvudmålet för denna fyrdagars tripp


Efter 6 dagar på jobbet kan man äntligen åka ut till flygplatsen vid 18.30 fredag kväll för att ta flyg till Chongqing där jag möter upp Ib och sedan ger vi oss iväg med ruskigt tidigt morgonflyg på lördag morgon.

Planen är att röra oss ca 100 mil med bil samt använda fyra flighter och en linbana förutom en de vandring för att få ihop detta.

Lite intressant hur perspektiven förändras drygt 1,5 år på plats. Nu känns det helt normalt att flyga 2,5h efter jobbet för att nå ett hotell, sova 5h och sedan flyga ytteligare 1h innan du är framme vid första destinationen.

Väl på plats i Chongqing så tar jag en taxi till hotellet men det visar sig vara omöjligt att hitta mig i bokningssystemet. Suck, Kina tänkte jag och ringer Ib som meddelar att han har chekat in och bor på rum 1208. Så jag visar än en gång passet och meddelar att jag tänker nu gå upp till 1208. Receptionisten säger envist ifrån och ringer till slut upp till 1208. Där svarar istället ett kinesisk dam och nu börjar allt bli riktigt förvirrat.

Visar sig att taxichauffören har kört mig till fel hotell och jag hade bara hotellets namn på kinesiska på min bokningslapp.
Skapligt irriterad tar jag en ny taxi till rätt hotell och meddelar receptionen att de får hitta den första taxi-chauffören och se till att han betalar tillbaka 50% av beloppet.
Efter en timme ringer de upp på rummet och meddelar att så har skett, rättvisa är skipat. Kina bjuder som vanligt på sin yin & yang när man minst anar det.
Just idag var det dock även fredag den 13:e så får väl ändå sägas att man kom hyffsat lindrigt undan...

Inga kommentarer: