fredag, oktober 06, 2006

Vaknar i Peking efter 12h på tåg


Godståg på väg tillbaka från Nordkorea efter att ha
tömt sin last på kol
.

Broderad tavla från Pyongyang som numera pryder vardagsrummet.

Som tur är så har vi biljetter till de vanliga kinesiska vagnar för färden ner till Peking. Så standarden är OK (soft sleeper) även om dessa vagnar är de sunkigaste jag åkt hittills i Kina är de ändå markant bättre än de nordkoreanska.
Efter 12h glider vi äntligen in på Pekings centralstation vid ca 08.30 på morgonen och min längsta tågresa i Kina så här långt är över.
I detta fall kan jag rekommendera att flyga från Dandong istället för att tåget och prisskillnaden är inte mer än max 400 RMB.

Kommer hem lagom så jag får chansen att träffa städerskan och börjar med att läsa ikapp internet samt strukturera mina bilder med nya Aperture 1.5.

Efter lunch på Alameda tar jag en kaffe med Roger på Starbucks och lyssnar till Reinfeldts regeringsförklaring live på hans dator. Otroligt smidigt och kul att få höra denna historiska förklaring en solig fredagseftermiddag i Peking.

Inga kommentarer: