torsdag, september 20, 2007

Oanade konsekvenser med push email


Chi kollar in klockan i templet i Changyucheng (CYC)
som är från Ming-dynastin och nu totalrenoveras.


Var lite dyster tidigt på lördag morgonen när jag konstaterade att min mobiltelefon hade försvunnit. Måste blivit kvar på takterassen till Block 8.
Första försöket att ringa den besvaras med "the phone is powered off"
Man kan då tänka sig scenariot. Hittat den, slängt SIM-kortet, sålt den vidare eller att någon valt att behålla den för eget bruk.
Gick tillbaka till baren och frågade om den fanns där på lördagseftermiddagen. Inte oväntat så hade de inte hittat någon.
Så hade givit upp hoppet när jag kom till jobbet på måndag morgon.
Dock visade sig att Push email (Exchange active sync) kan ha oväntade konsekvenser.

Efter att något hittat telefonen är det naturliga nästa steget:

1. Stoppa i sitt eget SIM-kort och testa att den fungerar
2. Gå in i kontakter och ta bort alla mina kontakter
3. Skriva in en egen kontakt, antagligen sig själv för att testa hur telefonen fungerar.

Detta borde vara 3 ofarliga steg i en tjuvs ögon men då min Push email applikation var igång i bakgrunden (ovetandes för tjuven) så hände följande.

1. Alla kontakter i min lokala outlook på jobbet blev raderade
2. Den nya kontakten som skrevs in på telefonen hamnade i min outlook kontakter.

Så där hade jag på måndag morgon:
Namn: Itismecathy samt ett telefonnummer.

Bara att lyfta luren och fråga henne vad hon gjorde med min telefon och när hon tänkte lämna tillbaka den.
Kan säga att det var en rätt chockad person i andra änden av luren.
Direkt efter samtalet togs kontakten bort men hamnade då naturligtvis i papperskorgen på min dator där jag även kunde finna andra kontakter till tjuvens kollegor.

I tisdags kunde jag sedan hämta upp min kära P1-telefon komplett med minneskort och mitt SIM-kort(!) tillbaka på plats. Telefonen överlämnades av en skamsen och mycket olycklig Filipino-ayi som nog lärt sig en läxa.

Slutet gott, allting gott!

1 kommentar:

Petter sa...

Skön story. Jag mailade över länken till mina IT-killar. Man kan ju tänka sig ett lite sämre slut: Ingen mobil, all central info raderad, senaste back-up ca 1 månad gammal etc. etc.