måndag, mars 10, 2008

Nytt pass, nytt visum? Inte så enkelt


Svenska ambassaden, utmärkt service för
upphämtning av pass och utfärdande av intyg


Idag var det dags att hämta ut extrapasset på ambassaden. Sverige erbjuder tyvärr inte möjlighet att addera sidor till befintligt pass vilket tex. USA gör. Med stora röda stämplar varje gång du ska in och ut ur Kina i kombination med allt fler visum så äts sidorna upp snabbt. Sverige erbjuder inte heller möjligheten att behålla pass-numret om du skaffar nytt pass vilket kan skapa en hel del problem då tex all din bankinformation, körkort mm. är kopplat till ditt pass-nummer.
Något som Sverige däremot erbjuder är möjlighet till extrapass med samma giltighetstid som huvudpasset. Så efter att ha ansökt om ett sådant på Kronobergsgatan när jag var hemma sist var det idag dags att hämta upp det på ambassaden. Allt gick mycket smidigt och glad i hågen så tog jag med mig det gamla och det nya till HR-avdelningen för att be om nytt residence visa.

HR går igenom listan:
  • Gamla passet (Yep)
  • Nya passet (Yep)
  • Alien book (Yep)
  • 2 nya foton då Alien book bara räcker i tre år (Yep, rätt nöjd att jag hade dessa med)
  • Intyg på utfärdandedatum av det nya passet (Njet)
  • Uppdaterad registrering av hemma-adress på lokal polisstation (Njet)
Så på första Njet frågar jag varför detta papper behövs. Utfärdandedatum på det nya passet står ju tydligt på första sidan. Svaret blir det självklara, myndigheterna kräver det, annars inget visum. Imorgon bär det med andra ord åter av till ambassaden för att hämta upp ett papper som visar att passet har utfärdats...
Nästa Njet är lite mer komplicerat. Eftersom jag just är på väg att flytta finns det inget nytt lägenhetskontrakt tillgängligt. HR föreslår då att jag ska checka in på ett hotell i stan då alla hotell är uppkopplade mot polisen. Jag kan sedan göra be att få ett registerutdrag ur hotellets dator. Jag frågar försynt hur en natt hotell kan hjälpa till att styrka mitt ett års visum men tydligen är det inga problem. Pappret är av rätt sort och processen kan fortsätta...

Inga kommentarer: