torsdag, december 10, 2009

Japansk hårklippning intresserar även Harvard


Hårkedjans lilla folder


Flödet, förbetala, max 10 min och signallampor som visar väntetid

Eftersom det är slut på kinesiska utbudet av hårklippning är det dags att hitta en japansk lösning. I ett lands om Japan har det naturligtvis skapats en flödesorienterad lösning för detta. Den mest kända är kedjan QB House.
Tiden är satt till max 10 min och en timer vid varje frisör räknar ner. Varje bås har dedikerad plats för dina ytterplagg bakom spegeln framför dig så du har uppsikt över värdesakerna, alla saxar mm förvaras i skåp med UV-lampor för sterilisering, varje stol har inbyggd dammsugare för att snabbt suga upp hårklipp som kan ha hamnat på kläder eller blivit kvar i frisyren, under varje stol finns kammare att sopa in hårklipp som hamnat på golvet.
Betalar (1000 Yen) så runt 75 kronor gör du i förskott i en maskin vid entrén och du får en biljett som matas in vid varje frisörs bås. Inget svinn, ingen dricks och går enkelt att följa hur många som varje frisör klipper.

Denna lösning var unik när den startade i mitten av 90-talet och har även renderat i en Harvard Business Review artikel enligt nedan.

Resultatet? Japp över förväntan och jag har hittat en ny favorit på en helt OK prisnivå :-)

QB HOUSE - ’10 MINUTES - JUST CUT‘

Case
Dodd, M — Asian Expertise
Distributor: ecch (www.ecch.com) Reference: 802-011-1 Language: English
Category: Entrepreneurship Data source: Field research
Product Year: 2002
Geo location: Japan Industry: Hair cutting Size: 500 shops Timing: 2001

Topics: Entrepreneurship; Service industry; Japan; Hair cutting; Service innovation; Supply chain; Ergonomics time and motion; IT in service industry; Entrepreneurial character; Vested interests; Business associations; Bureaucratic opposition; Market research; Ja

Abstract:
Barber shops in Japan traditionally provided an integrated ’total‘ service involving shampoo, shaving, and hair cutting and styling. The cost was high and it was very time consuming. The barbers' associations set the norm, and there were few alternatives. In 1995 the founder of QB House introduced a new concept based on a much cheaper and quicker service offering hair cutting only. This quickly established a niche, and was servicing a broad clientele of over 300,000 monthly by the end of 2001. The case outlines the many challenges encountered in implementing the idea of overcoming opposition from the barbers' association and ministry bureaucrats. It describes the original and highly cost-efficient supply-chain systems introduced; the use of IT; the design and supply of equipment; the novel shop layout and design; and the founder's 'can do' attitude to a technical innovation the experts declared impractical.

Inga kommentarer: