tisdag, oktober 08, 2013

Dags att ta passbilder

Dags att ta passbilder men innan dess en gruppbild på grabbarna
Elliot är nybadad inför sin hemmafotografering
Vi hoppas att denna får godkänt för Elliot
Oliver ser ut att redan vara i skolåldern på detta foto
Dags att skaffa pass för Elliot och förnya pass för Oliver. En process som kräver mycket papper (för mycket vill jag hävda). Men som tur var så är det drygt 4 år mellan tillfällena. Gavs även tillfälle till en bild på alla grabbarna tillsammans.

fredag, oktober 04, 2013

Besök hos tandläkaren

Oliver i tandläkarstolen. I taket finns en LCD TV som visar tecknad film
Dags att polera tänderna lite och diskutera hur instrumenten fungerar

Dags att ta grabbarna till tandläkaren. Första gången för Theo och andra gången för Oliver. Oliver har klart (positivt) minne från första besöket och ser fram emot att få polertrissan testad på nageln. För Theo är det första gången och det slutar med att han vill sitta i pappas knä i stolen. 
Oliver upptäckte denna gång hur man fyller på vatten i muggen för att skölja munnen och gillar naturligtvis den knappen ;-)

torsdag, oktober 03, 2013

Elliot Bo Lundgren är här!

Vilar med strumpor som vantar på vår dubbelsäng
Elliot Bo Lundgren 
Anpanman, japansk "Alfons Åberg" skapad i början av 70-talet
Då Elliot föddes knappt två veckor för tidigt så har vi legat lite efter med namn-valet men efter en hel del funderade gick vi idag och skrev ut födelseattesten med namnet, Elliot Bo Lundgren. Båda namnen funkar fint på svenska samt engelska och Bo har också en innebörd på kinesiska. Själv har Elliot tagit de hela med ro och storebröderna kallar honom fortsatt för Anpanman.

onsdag, oktober 02, 2013

Fredrik & Hanna i New York

Nu när hösten är här så passar Fredrik & Hanna på att besöka New York
Nu när hösten är här så passar Fredrik & Hanna på att besöka New York. Norwegian fick aldrig sin Dreamaliner att fungera så det blev tydligen en Airbus vilket kanske var lika bra. I vilket fall ser det ut att vara härlig sensommar på Manhattan. Njut av en av våra hemmastäder!

tisdag, september 24, 2013

Dags för en veckas-kontrollen

Åker taxi och kikar med stora ögon på den nya världen
Efter gårdagens firande av en vecka gammal med otroligt god chokladtårta (övriga i hushållet åt med glädje) så var det idag dags för första uppföljningen med barnläkaren. Redan ikapp och förbi födselvikten så en bra start. Mamma har också rekordmycket och rekordtidig mjölk denna gång vilket säkerligen har bidragit till den goda starten. Det i sin tur kan ha att göra med rutin men kanske också den speciella dieten lagad av "confinement lady". För att hålla håret fint (hos mamma) ska man också dricka DOM - Bénédictine så pappa var ute och inhandlade en flaska tidigare i veckan. Säkert 20 år sedan jag drag DOM senast (passade på att skåla med mamma).

måndag, september 16, 2013

Dags att träffa lillebror!

Stolta storebröder tar en titt på lillebror som är ca 14 timmar gammal

Lillebror tar det fortsatt lugnt
Möjlighet att få känna på lillebror inklusive russinfötter och kind är populärt
Efter dagis och Kumon så sätter vi oss i taxin och åker för att hälsa på mamma på sjukhuset. Mycket spännade att få se sin lillebror för första gången. Väl på plats så kikar man med stora ögon på bebisen i barnsängen och när han väl är i mammas famn så tar man mod till sig och känner på tår och kinder. Naturligtvis har vi spritat händerna innan vi rör vid honom. Stolta återvänder vi hem efter att ha sagt hej till vår nyfödda lillebror.


Nummer 3 är här!

Inte dags än men snart. 4h kvar 
Försök till vila för pappa 
Han är här och stort att få klippa navelsträngen för tredje gången 
Vilar ut efter att första testerna är klara inklusive apgar
4.5 timmar gammal och rätt nöjd med livet

Lillebror skulle dyka upp 29 september var det tänkt med efter att Jean åt en kryddstark lunch med kollegorna på Hai di lao så drog processen igång. Eftersom tiden på sjukhus var väl kort i Tokyo för drygt 3 år sedan så åkte vi denna gång lite tidigare. Strax efter midnatt så checkade Team Lundgren in på Thomson Medical Centre. Nästan varenda förlossningsrum är fullt och alla enkelrum efter förlossningen är fulla. Den 16 september verkar vara ett "magiskt" datum för många asiater vilket förklarar fullbeläggningen. I vilket fall så visar det sig att vi kommer att få några timmar här innan nummer 3 tittar ut. Vid kl 04 känner Jean att det är dags att få epidural och med den på plats så går det sedan fort. Efter drygt 20 minuters krystande så tittar nummer 3 ut kl 04.47 lokal tid.
Samtliga grabbar är av någon anledning födda mellan kl 04 och 05 lokal tid.
Bebisen mår prima och väger 3255 gram och är 49 cm när han föds.

Välkommen till världen!

torsdag, september 12, 2013

Födelsedagsmiddag på Hashida

Fantastisk födelsedagsmiddag på Hashida Sushi
Åt en fantastisk födelsedagsmidddag på Hashida Sushi tillsammans med Jean idag. Alla rätterna kommer i en separat post för de som är intresserade. Herr Hashida är son till en känd Sushi-kock som har sin restaurang with Tsjukiji fiskmarknad i Tokyo.

tisdag, september 10, 2013

Grabbarna bjuder på muffins (cupcakes)

Oliver med asken som innehåller muffins 
Lillebror får också smaka
Olivers klass runt ett av borden på dagis 
Vi har kul ihop!
Lillebror (snart mellanbror) 
Gott, gott i gott gott
Under helgen så bakade vi muffins (cupcakes) för att fira pappas födelsedag lite i förskott. Idag på morgonen så föreslog Oliver att vi skulle ta med oss muffins till alla i hans klass och säga att det var för att fira att pappa fyller år. Sagt och gjort så kom en låda med muffins med på bussen och som synes från bilderna var det uppskattat. Kul att lillebror Theo också fick vara med.

torsdag, september 05, 2013

Grabbarnas lilla hörna under trappan

Grabbarnas hörna under trappan på plats
Av två trasiga lampor gick det att få ihop en fungerande som nu utgör lampan över grabbarnas bord. Mysig plats för att läsa, måla, klippa figurer, bygga lego mm. Placeringen är under trappan till övervåningen och bredvid dörren till ljusgården. Ska bli intressant se hur populär den blir. Möblerna är från tiden i Peking förutom byrån i bakgrunden som är från IKEA.

måndag, september 02, 2013

Hash 2736 från Blackmore Drive

Gult var tänkt spår. Blått är vad jag sprang...
Tony Quek & Peter Shaddick använde en av de mest klassiska startpunkterna för ett Hash-lopp, Blackmore Drive. Peter är känd för att lägga "false trails" vilket är spår som plötsligt bara slutar och det visade sig bli en större utmaning än vad många hade förväntat sig inklusive undertecknad. Tänkt spår är det gula i bilden ovan som totalt blev 7 km. Blått spår är vad jag sprang som blev 7.7 km. 

söndag, september 01, 2013

Kul att ha egen vattenslang och högt i tak

Högt i tak är uppskattat för många saker från att flyga pappersflygplan till att mäta avstånd
Egen vattenslang och gott om ytor där man kan hjälpa till att måla
Vattna växter med slang inklusive vår egenodlade två kokosnöt-palmer 
Testar hur man kan sitta bredvid Ronald McDonald
En annan variant
En till
Har snabbt utkristalliserats några favoriter med hus jämfört med lägenhet förutom mer yta. Att ha högt i tak är kul för mycket. Att kunna leka med vatten och då kallvattnet håller runt 25 grader så kan man leka länge. Andra höjdpunkter är att måla (pensel och roller) samt att hjälpa till och vattna våra växter som nu kan göras med slang istället för vattenkanna som ska bäras tvärs igenom lägenheten.

lördag, augusti 31, 2013

Stor skiftnyckel behövs ibland

Stor och liten (normal) skiftnyckel. Hur stor undrar ni kanske? Kika på nästa bild!
Lägger in min hand i bilden så förstår ni hur stor den stora skiftnyckeln är
En vecka på plats i radhuset och de flesta kartongerna är uppackade. Ett av dagens projekt är att byta spolmekanism i två av toaletterna. Som alltid när det man håller på med VVS så dyker det upp oväntade dimensioner. Turligt nog så finns det en liten VVS butik (typ hål i väggen) som både har reservdelarna man behöver och kan låna ut en skiftnyckel modell större.

måndag, augusti 26, 2013

Himlen öppnar sig lagom till Hash 2735 från brittiska klubben

En bäck som övergått till en mindre flod efter det ymniga regnandet på eftermiddagen
En något improviserad version av dagens lopp. Bristen på taxi gjorde att jag fick springa
 2.5 km från busshållplatsen till starten vid brittiska klubben
Ännu en årlig tradition är loppet från brittiska klubben med tillhörande käk på takterassen efteråt (curry). Idag öppnade sig himlens portar bokstavligt och ett rejält tropiskt regn under hela eftermiddagen gjorde terrängen blöt och fick all trafik att gå långsamt. Själva loppet var dock en trevlig affär när man väl kom ut i terrängen. Fin passage när man följer en bäck med sandbotten genom djungeln.

lördag, augusti 24, 2013

Flyttning på 2h och 47 min

Hur man förbereder en säng för flyttning 
Grabbarna inspekterar
Säng nummer två förbereds för inplastning
Flyttdag idag. Eftersom det är en lördag får man bara flytta mellan kl 09.00 och 12.30. Det kan vara bekymmersamt men med mer än 80 kartonger redan packade, 2 lastbilar och 8 gubbar så gick det på rekordtiden 2h och 47 min. 

Nyinflyttade i radhus

Nyinflyttade i radhus av asiatisk modell med stor gallergrind mot gatan och runt 400 asiatiska kvadratmeer
Oliver testar en av flyttkartongerna som sedan gjordes om till "robot" efter att pappa skurit ut hål för ögon och armar
Dags för en flytt. Denna gång provar på att bo i radhus i tropiskt klimat. Radhuset ligger i området Telok Kurau och vi har en med Singapore mått stor tomt med en gräsplätt på baksidan och en relativt lång infart mot gatan. Det får plats 3-4 bilar innanför grindarna vilket är ett viktigt mått enligt mäklare men då vi själva inte har bil så ger det istället gott om plats för att cykla trehjuling och leka med skoter.
Invändigt så har vi en 9 kvm stor ljusgård mitt i huset som hjälper till att ge naturligt ljus och förbättrar ventilationen betydligt. Delar av vardagsrummet har dubbel takhöjd och den andra delen är öppen hela vägen upp till nock vilket är runt 10 m. Aldrig haft så "högt i tak" tidigare.
Själva flytten är bara 2 km och det tog oss mindre än 3h att flytta med hjälp av två lastbilar och 8 flyttgubbar. Smidigt när man inte behöver packa för en internationell container-transport. Ska dock tilläggas att vi redan hade packat runt 90 kartonger när flyttgubbarna anlände vilket bidrog till rekordtiden.

tisdag, augusti 13, 2013

Åka skolbuss tillsammans

Åter på samma dagis och kan åka skolbuss tillsammans
Oliver & Theo åker numera gemensam buss till dagis och kul att se hur det tar hand om varandra på bussen. Bussen hämtar också ca 8.15 istället för 7.25 så inte lika tidig morgon.

lördag, augusti 10, 2013

Tillbaka på stranden

Tillbaka på "hemmastranden" längs östkustsparken och har hittat en pinne!
Sugen på att klättra ner från vågbrytaren
Solnedgång, vy österut längs vågbrytarna 
Kikar på omgivningen med centrala Singapore i bakgrunden 
Yttre skal (bast) från kokosnöt uppspolat längs stranden 
Rita lite med pinnen i sanden innan det är dags att cykla hem
En cykeltur till stranden står på eftermiddagens program. Var ett tag sedan vi senast var på en tropisk strand så kul att göra ett återbesök. Ett av dagens fynd var en uppspolad hjälm som använts av arbetare.

fredag, augusti 09, 2013

Stora flaggan flyger hem efter utfört uppdrag

Den mycket stora singaporianska flaggan på väg hem till Changi Naval Base efter utfört uppdrag
Flaggan på väg in till stan för att visas upp
Flaggan visar upp sig framför den flytande scenen vid Marina Bay under nationaldagsfirandet

9 augusti innebär nationaldagsfirande i Singapore. Stolt visar man upp en hel del av sitt försvar och civilförsvar kombinerat med parader och musikframträdanden. En av höjdpunkterna är fallskärmshoppare som landar på den flytande scenen men den punkten ställdes in i år på grund av för låg molnhöjd. Den gigantiska flaggan visades dock upp som planerat samtidigt som nationalsången sjungs. Flaggan är mycket stor och flygs in via helikopter längs östkusten så kul att kunna se den passera förbi på vägen in och ut från centrum från balkongen.