torsdag, december 19, 2013

Hemmadatorn uppdaterad efter nästan 6 år

iMac 27" Late 2013 med 6 år gammal 30" ACD kopplad till den
Väntade på att få Mavericks förinstallerat från fabrik så du startar med en ren maskin
Geekbench 3 jämförelser visar att i ren minne/processor-kraft så är den nya iMacen mer än dubbelt så snabb för beräkningar med enkel kärna och drygt 30% snabbare i multikärnor beräkningar trots att den har 4 kärnor färre
Logik-korten på min trotjänare och arbetshäst Mac Pro (årgång early 2008) gick sönder tidigt i våras. Sedan dess har jag hankat mig fram med min MacBook Air (årgång 2012) och ett antal lösa hårddiskar. MBA har dock sina begränsningar och då den också är jobb-datorn var det dags att fundera på en efterträdare. iMac generation 2 i det nya chassit blev valet denna gång och så här långt så funkar den finfint. Imponerade snabb så här långt och inga problem att driva min gamla skärm med det nya grafikkortet som har 4GB VRAM. Under 2014 är planen att gå över till Thunderbolt Raid för centraliserad snabb och säker lagring av data. Kollade även på Geekbench som bekräftade hastighetsskillnaden.

onsdag, december 18, 2013

Besöker mammas kontor

Elliot besöker mammas kontor
Pappa är barnvakt och snabbäter en lunch i fikahörnan
Dags att sova middag i vilorums-delen
Alert efter vilopaus
Mamma har all hands meeting idag så pappa följer med till jobbet och är barnvakt parallellt med att han försöker beta av lite mejl. Gick över förväntan bra!

tisdag, december 17, 2013

Tre tomteluvor på rad

Tre glada tomtenissar i soffan
Den yngsta är med på noterna
Hej tomtegubbar och stålmännen!
Förra året fick grabbarna tomteluvar av farmor & farfar. Dags att plocka fram dem igen i samband med pyntandet inför jul och Jean tog i samband med det en gruppbild på nissarna. Elliot är tre månader när bilden togs och med på noterna!

söndag, december 15, 2013

Lucia Hash 2013 - en höjdare!

Årets Lucia hash överlagrat på 1982 års topografiska karta. Som synes fanns det då gott om bebyggelse
men idag ligger merparten av denna mark i träda 
Här är spåret lagt på aktuell satellitbild. Röda delarna visar genvägar som deltagarna kunde välja att ta.
Ett fåtal var "True Hashers" och sprang hela loppet (blå markering)

Lucia-hash är en stående tradition som rekommenderas om man råkar vara i Singapore runt 13 Dec varje år. I år hade vi otrolig tur med vädret - inget regn och fullmåne! Som alltid brukar dessa springningar kunna bli rätt långa/ta tid beroende på hur väl vi lyckas utnyttja terrängen. Som synes från kartorna ovan så har vi använt gamla bäckar och vägar som huvudsakliga ledmärken denna gång.  I tropiskt klimat så försvinner dock vägar fort och områdena lades i träda (alla hus revs mm) för runt 25 år sedan så det tog ca 80 min innan den första hasharen var i mål. Han hade dock tagit genvägen vid andra loopen. De som sprang hela spåret (lång + lång) började komma in efter 90-95 min.
Sista delen var i princip en flygraka i en bred kanal där vi hade satt ut 55 värmeljus längs en sträcka av ca 1.5 km vilket visade sig vara mycket uppskattat.

Efterföljande luciatåg. 3 stjärngossar, en lucia och en tärna
Varma bordet med Julskinka, köttbullar, ugnsbakad potatis, brysselkål, rödbetssallad och rödkål
Kalla bordet med gravad lax, ägghalvor, knäckebröd med smör, och 3 sorters sill
Julbordet med hemgravad lax, leksandsknäcke, ägghalvor med kaviar, 3 sorters sill, köttbullar, julskinka, potatis, rödkål, brysselkål, rödbetssallad samt efterföljande kaffe och lussekatt var också mycket uppskattat. Innan maten erbjöds hemgjord glögg och pepparkakor. En Lucia-hash innehåller också alltid ett luciatåg och i år hade vi tillverkat stjärnegosse-strutar och lyckades anlända till cirkeln på ett originellt sätt då det alldeles bredvid återvändsgränden som vi använde går en täckt kanal (drain) med 5 m i takhöjd. Vi klättrade ner via en lucka och börja sjunga "Sankta Lucia" och fortsatte sedan sjunga medan vi följde kanalen till luckan vid cirkeln. Det blev ett enormt eko som skapade nyfikenhet redan innan luckan slogs upp och vi kom uppklättrande.

En mycket lyckad kväll som summerades så här av en av deltagarna:


Hi Guys,


A quick note of thanks for an outstanding run last night.



Congratulations
Santa Lucia bagged a grand slam!



Great Trail
Great Grog
Great Food
Great Entertainment
Great Shirts
Great Weather



You did miss a thing, you nailed them all.
The kilometer of candle light down the channel was especially appreciated.
As it was getting dark in that tunnel, seeing the lights ahead was inspirational.



It's a good think we saved the Swedish for last.
You have set the bar on Ethnic runs very high.

onsdag, december 11, 2013

Tropiskt växthus

Tropiskt växthus klart. Myggnät som väggar och tak för att undvika insekter,
skalbaggar och skydda mot slagregn
 
Snake beans (långbönor?) växer för fullt och har börjat klättra på näten
Efter problem med att katter bajsar och krafsar i våra lådor och slagregn bryter de späda plantorna så byggde vi ett litet tropiskt växthus. Myggnätet skyddar även mot skadeinsekter (erfarenhet från Japan att det är bra att ha) samt mot kraftiga tropiska regnen. 60 mm slagregn är inte ovanligt här och myggnätet bryter effektivt dropparna. Nästa projekt blir att prova tomater igen, så här långt så funkar det finfint med snake beans.

fredag, november 22, 2013

Födelsedagsmiddag för hustru & svärfar

Äldsta födelsedagsbarnet
Issaya är platsen för kvällens finmiddag för att fira att Jean fyller 40. Svärfar Shyuan blir också ett år äldre idag
5-6-22 = 5 år, 6 månader och 22 dagar sedan jag friade till Jean här i Bangkok  
Glada födelsedagsbarn med respektive i restaurangens trädgård
Issaya är inhyst i fin gammal villa som för dig tillbaka till "gamla Bangkok"
 Idag har vi två födelsedagsbarn att fira. Min svärfar Shyuan och min älskade hustru Jean. Min 40 årsdag firades med familjen här i Bangkok för drygt 3 år sedan och idag är det dags för Jean.
Restaurangen för kvällens festmåltid är Isssaya som är inhyst i en charmig gammal villa på lite drygt promenadavstånd från Jeans släktingar där vi bor under vår vistelse här.
Maten är mycket god men servicen är något udda där rätterna i avsmakningsmenyn anländer lite pö om pö. Kocken kallar det för "kitchen style". I vilket fall mycket gott och trevligt!

torsdag, november 21, 2013

Efterrätt på Secret Garden

Väntar ivrigt på tårta!
Theo väljer en variant på chokladtårta 
Oliver valde en annan variant på choklad-temat
Hurra, efterrätten är serverad!
Ett annat obligatoriskt stopp när vi besöker Bangkok är Secret Garden. Den är en av våra favorit-restauranger med suverän mat. Mer om det i en separat artikel. Secret Garden har också utmärkta efterrätter och det som bekant alltid plats för efterrätt (särskilt om man är barn). Denna gång blev det tårta tillsammans med kusinerna.

Obligatoriskt besök hos PlanToys

STOR järnväg/bilväg mm 
Flygplats, tågstationer, parkeringsgarage mm
Några av favoriterna finns här i stor storlek
Trumma är alltid populär 
Fler instrument testar, här på hyvelbänken
Matlagning pågår i anslutning till dockhusen
Ett besök i Bangkok inkluderar numera alltid ett besök på PlanToys butik/outlet. Vi tillbringade en dryg timme här medan vi väntade på att mamma och mormor skulle bli färdiga med sin massage på lika obligatoriska stället, Health Land. Nytt sedan senaste besöket var en stor modelljärnväg/bilväg/stad vilket var mycket uppskattat. Vi gick sedan igenom instrument-avdelningen, stora bilar och naturligtvis köksavdelningen där det blev en hel del mat tillagad av grabbarna. Alltid kul och trevligt att stanna till här!

tisdag, november 19, 2013

Mot Bangkok - Elliots första flygresa

Redo att checka in, Terminal 2, Changi
Premiär för oss att flyga Scoot som är SQ's lågprisalternativ för längre rutter
"So it begins, first international flight for no 3" Det är dags för yngsta familjemedlemmen att börja flyga och vi mjukstartar med en kort flygning till Bangkok. Premiär också för att flyga med Scoot som är Singapore Airlines (SQ) lågprissatsning för längre distanser. De startade förra året med 5 st gamla 777-200 som de ärvt från SQ. Standarden är enkel, planen saknar barnkorg, underhållningssystem i stolarna (men du kan streama från deras server mot avgift eller hyra en 64 GB iPad full med filmer/TV-serier). Eftersom hela idén är low-cost så har de 20 st Boeing 787 beställda (gäller att hålla driftskostnaderna låga). Kommer säkert att bli fler resor med dem.

söndag, november 17, 2013

Tillbaka i Punggol

Åter dags att besöka norra delarna runt Punggol. Trevlig terräng!
Åter dags att besöka norra delarna av ön och terrängen runt Punggol. Sprang senast här för några veckor sedan men kvällens harar lyckades fina ny intressant terräng.  Knappa 6 km denna gång. Mellan 3 och 4 km passerar man två bommade tågstationer. De är förberedda för kommande husprojekt i detta område och ser ut att ha varit bommade i 10 år. Lite samma känsla som när du hittar den bommade stationen Kymlinge längs blå linjen. Dessa stationer är dock fullt fungerande med rulltrappor, hissar mm men som sagt bakom gunnebo-stängsel.

En lång cykeltur för att hitta "rätt" lekplats

Så gott med Pizza efter 4h på cykel/lekpark. Extra kul att få sitta i baren! 
Oliver gillar tunn botten med krispig/knaprig kant precis som pappa. Vedugnspizza är med andra ord helt rätt

Stället vi besökte. Trevligt och det blir fler besök
Medan vi hade grabb-utflykt så passade Elliot på att se lite av centrala Singapore
tillsammans med mamma och mormor/morfar. 
Räcka ut tungan är kul (2 månader)!

Söndag eftermiddag och delar upp familjen på två fronter. Jean, Elliot och svärföräldrar gör stan medan grabbarna tar cykeluflykt för att hitta rätt lekplats. Denna gång vill Theo sitta i släpvagnen (Wehoo) och Oliver på styret så blev extra tungtrampat för pappa. Vi cyklade dryg 20 km och passerade mer än 10 lekplatser tills vi hittade en som fick godkänt.
Efter det så besökte vi en pizzeria, Peperoni, som pappa varit sugen på i flera år. Den visade sig vara värd att vänta på (smakar extra gott efter cykling). Oliver vill ha Margherita (bara ost) och Theo vill ha Diavola (Pepperoni). Pappa får äta vad som blir över.
På vägen hem plockar vi med oss två paket glass från Ice Cream Chefs. Härlig eftermiddag/kväll med grabbarna!

måndag, november 11, 2013

Teckna spöket Laban & Labolina

Pappa spöke och Labolina 
Mamma spöke och Laban
Denna månad har Lilla spöket Laban varit den mest populära tecknade historien på TV. Avsnitten har följts med stor spänning och i samband med att pappa målade en del av taket (ytterligare fläkt behövde installeras) så målade grabbarna gamla träbitar. Oliver utnyttjande sedan fram- och baksidan för att rita spökfamiljen med en blyertspenna. Som synes inga problem att se vem som är vem :-)

lördag, november 09, 2013

Se en musikal medan pappa besöker djungeln

Först på plats i teaterlokalen
Scenen - temat är rött
Red Riding Hood är namnet på musikalen  
Efteråt firar vi med mjukglass på McDonald's
Medan Pappa besöker Kuala Lumpur så går grabbarna på musikal vilket var uppskattat.

torsdag, november 07, 2013

En bussresa till Kuala Lumpur

Smaklig middag efter en lååååång bussresa upp till Kuala Lumpur

Dags för en helg i Kuala Lumpur med möjlighet att få springa i den suveräna terrängen strax utanför stan. Men först ska vi ta oss tid vilket visar sig ta längre tid än förväntat. Starten skulle gå kl 14 från Demsey men blev fördröjd med nästan en timme. Efter diverse obligatoriska stopp längs vägen så når vi slutligen restaurangen kl 20.30 på kvällen. Där väntar våra värdar, Mother Hash på oss. Anledningen till resan är 75 års jubileum för Mother Hash.

onsdag, november 06, 2013

Teckna tomten och vad som ska finnas i säcken

Olivers version av tomten och han har för säkerhetsskull indikerat att det ska finnas "Hot Wheels" bilar i säcken ;-)
Theos version av tomten
Under dagens teckningslektion så ritade vi tomtar komplett med skägg och luva. Intressant att Oliver också tydliggjorde vad som förväntas finnas i tomtens säck, Hot Wheels metallbilar...
Snart är julen här!

tisdag, november 05, 2013

Favorit foto-site läggs ner...

Möjligheterna att få bilder snabbt och snyggt sorterade efter kategorier kommer att saknas 
Kategorierna går också tillbaka i tiden över flera år vilket är en trevlig funktion
Bilder visas också per dag per år på ett blixtsnabbt sätt och du ser också direkt var du har originalet (vilket program i vilket album på vilken dator/smartphone, osv).
Ett av mina favoritprogram under 2013 har helt klart varit Everpix.  Efter att ha satt upp programmet så sköter det sig själv och håller reda på alla foton du någonsin tagit och organiserar dem på ett praktiskt och överskådligt sätt utan ändra på original-kataloger/mappar mm. Tyvärr meddelade de idag att de har gått i konkurs och tjänster stängs ner i början av december. Riktigt tråkigt att ingen vågade investera i dem för en Series A. Själv hann jag ladda upp drygt 51 000 bilder innan uppladdningen stängdes ner.

Denna artikel i the verge är läsvärd och ger lite mer bakgrund.

Ett citat:
The immediate concern in the room was a forthcoming bill from Amazon Web Services, which hosts the 400 million photos stored with Everpix; the team estimated the bill would be about $35,000. "Our AWS bill is going to be due on the third. We’re not going to be able to pay,"