måndag, juni 30, 2014

Glasspaus i nya köket - Atlantic Highlands

Efter en lång dag är det skönt med glassfika (och kanelbullar på burk) 
Utsikten från köket är densamma som tidigare men den nya utformningen av köket
med bardisken i mitten ger bättre möjligheter att njuta av den
Efter att ha övernattat i huset i Atlantic Highlands, NJ (från vilket man i horisonten kan se in över Manhattan) är det dags för en glassfika på eftermiddagen. Huset har varit under renovering i 5 år men är nu nästan klart. Det nya köket (samma köksskåp men med vitlackerade luckor och med ny bättre placering) blev riktigt lyckat. 
Förhoppningsvis blir det utedäck på bottenvåningen också under nästa år.

måndag, juni 23, 2014

Dags att flyga över till mormor och morfar

På väg med SK903 från Arlanda till Newark
Efter många timmar på flyget är det skönt att få springa av sig hemma hos
mormor och  morfar i deras hem utanför Bernardsville, NJ
Oliver har hittat en intressant löv
Theo och morfar i på baksidan av tomten
Efter ett par sköna veckor hos farmor och farfar är det dags att hälsa på mormor och morfar så vi sätter oss SAS numera rätt slitna A330 från Arlanda till Newark. Kön är osannolikt lång vid incheckningen och tyvärr lika lång igen vid passkontrollen. Men vi kommer med och några timmar senare landar vi ett soligt Newark där mormor, morfar, mamma och Elliot väntar på oss. Väl hemma vid huset är det skönt att äntligen få sträcka på benen med en promenad i lövskogen bakom huset.

tisdag, maj 27, 2014

13 kolli & 262 kg på väg

Riktig grävskopa till den stora sandlådan
Studsmatta på väg. Diameter 4.3 m gör att det finns plats
Fick besked att ordern från Lek Ute är på väg till föräldrarstället.  Totalt 13 kolli och vikt på ca 262 kg. Största delen är en studsmattan men finns även lite andra roliga saker som tex en riktig grävskopa i metall (liknande modell man själv lekte med för snart 40 år sedan). Tillverkare av alla dessa roliga saker är Berg i Holland.

måndag, maj 26, 2014

Nytt armband och klockan blir som ny!

Nytt armband på min klocka
Nytt armband på min frus klocka
Jean är i Tokyo på tjänsteresa och har även hunnit med besök i några favoritbutiker. En av dem är urmakarna som byter ut läderarmband. Fuktigt klimat får dem att åldras relativt snabbt och som vanligt är man inte uppmärksam på hur stor skillnaden är innan man ser dem sida vid sida (gammalt och nytt).


lördag, maj 24, 2014

Balansera kudde på huvudet

Två kuddar och en orm som skägg?
Tre kuddar på huvudet är nytt rekord
Idag har vi provat att balansera kuddar på huvudet. Inga problem med två med för att lyckas med tre så behövs det lite hjälp med att då den sista på plats.

torsdag, maj 22, 2014

8 månader men 4,5 år mellan bilderna

Elliot drygt 8 månader
Oliver drygt 8 månader
Samma stol med storebror och lillebror i samma ålder (vikt runt 8.3kg). Skiljer ca 4,5 år mellan bilderna, åren går fort!

tisdag, maj 20, 2014

Fint kvällsljus!

Fint kvällsljus på grannhusets fasad
Allt går i lite orange/rosa färg innan solen slutligen går ner. Stort mango-träd i förgrunden
Grabbarna uppmärksammande det fina kvällsljuset och bad pappa ta en bild. Rastret i förgrunden kommer ifrån myggnätet. Onekligen fint kvällsljus.

söndag, maj 18, 2014

8 månader och kan sitta själv

Sitter upp utan problem numera
Stora rejäla leksaker är vad vi föredrar nu
Inspekterar hjul som snurrar
Kul med träleksaker
Elliot har just fyllt åtta månader och kan numera sitta lång tid, 5-10 min, utan problem. Behöver dock fortfarande hjälp med att komma upp i sittande ställning. Mycket roliga saker man kan upptäcka när man får lite överblick! Idag är det även pappas namnsdag (Erik).

måndag, maj 12, 2014

Skura myggnät

Theo hjälper till att skura de stora myggnäten
Bra med lite fall på uppfarten så vattnet rinner undan 
Kul att hjälpa pappa!
Kul att titta på också! 
 Idag firas Vesak-dagen i Singapore vilket är en buddistisk högtid. En ledig dag mitt i veckan gör att man kan komma ikapp med lite olika saker som att tex skura de stora myggnäten.

söndag, maj 11, 2014

Lunch med pappa

Lunch med pappa i Chinatown Hawker Centre
Blev en spontan lunch med pappa idag för Theo så vi provade Chinatown Hawker Centre. Favoritstället för dumplings och nudlar är tyvärr stängt på måndagar så vi provade japanska nudlar plus katsu ( friterad kyckling) och till det drack vi nypressad sockerrörs-juice.

söndag, maj 04, 2014

Värmen håller i sig

Maj har haft många riktigt varma dagar som idag
Bygga med Lego är en kul sak man kan göra inomhus
När det blir varmt vid ekvatorn blir det mycket varmt då luftfuktigheten alltid är att räkna med. Idag på eftermiddagen kl 15.00 är det 34 grader i skuggan men i kombination med 77% luftfuktighet innebär det att upplevd temperatur är 51 grader!
Så bara att glömma att gå till stranden och hålla sig inomhus.

lördag, maj 03, 2014

Jag kan krypa

Denna vecka har varit krypa-vecka och säga pappa-vecka
Alltid kul att följa bebisars utveckling. Senaste veckan har Elliot börjat krypa och han kan numera också forma ord som pappa :-)

fredag, april 25, 2014

Studiobilder!

Glada storebröder 
Tre pojkar plus mamma 
Senaste tillskottet, drygt 7 månader
Tre pojkar plus pappa 
Familjefoto April 2014
Alltid kul att gå till studio-fotograf. Extra kul att man inte längre behöver vara så formell när det gäller klädsel och miljö där bilderna tas. Vi hade kul under fotografering vilket förhoppningsvis syns på bilderna.

fredag, april 18, 2014

Första gången på en trehjuling

Kul att testa trehjulingen och hänger med ena armen runt styret
Storebror kan hjälpa till att skjuta på 
Uppför backen under flaggorna eller kanske ska kallas vimplar?

Nöjd efter premiärturen
Idag provar Elliot vår minsta trehjuling för första gången. Den har hängt med från Japan och Oliver var 10 månader när han hjälpte till att montera den. Första provturen fungerar fint men den starka solen gör att man får hålla sig under tak eller vänta till sen eftermiddag för att kunna ge sig ut.

torsdag, april 17, 2014

Glad Påsk med ägg-jakt

Äggjakt pågår (äggen är små chokladägg) 
Elliot hoppar lugnt vidare i sin gunga
Efter insamling så kan man provsmaka
Leka med såpbubblor är alltid kul
Gott om bubblor tillsammans med svenska vänner (familjen Höglund)
Låt oss bygga ett berg av såpbubblor!
Påsken är här, glad påsk! Förra året besökte vi Legoland men i år så njuter vi av att vara hemma. Svenska vänner i form av familjen Höglund kommer på besök och vi har ägg-jakt. Theo får lite försprång då han är yngst. Utanför regnar det tropiskt men under taket på altanen går det bra att leka med såpbubblor.

onsdag, april 16, 2014

Äntligen en Bumbo

Nöjd med sin Bumbo-stol 
Går enkelt att komma åt leksaker och man kan lättare sitta upp
Oliver & Theo gillade Bumbo-stolen men den tidigare versionen är såld sedan länge så det var dags att hitta en begagnad. Vi fick tag på denna för en dryg svensk 100-lapp och Elliot är som synes mycket nöjd.

måndag, april 14, 2014

Olivers namnsdag!

Oliver 5 år och 2.5 månad
Oliver 8 månader och en vecka. Gillar att titta på blommorna utanför fönstret och hur de rör sig med vinden
15 april har Oliver namnsdag. Namnsdagar firas inte i så många länder och i USA är tex 15 april mer känt eller snarare ökänt för att det är deklarationsdagen till deras motsvarighet till skatteverket (kallas IRS). Grattis på namnsdagen Oliver!

fredag, april 11, 2014

Glad krabat!

Elliot älskar att haka på när storebröderna leker
Medan pappa gjorde ett kort besök till Kuala Lumpur så hade grabbarna kul hemma med mamma.
Elliot kan ännu inte sitta på egen hand med hjälp av "hoppgungan" kan han vara med när storebröderna leker.

tisdag, april 08, 2014

Tre pojkar

Tre glada pojkar säger hej då till mamma innan hon flyger på sin första tjänsteresa efter att Elliot har fötts 
Jean är ute och flyger på tjänsteresa för första gången denna vecka efter att Elliot födsel. Grabbarna ger henne ett glatt hejdå!

onsdag, april 02, 2014

Frimmel på besök (åker jorden runt med båt)

Hans & Veronica nöjda efter att ha ätit pepparkrabba på östkusten 
Svartpepparkrabba från Jumbo Seafood
Resrutten. Tips är att åka västerut så man hela tiden får "sovmorgon". Tog 3 månader att ta sig till Singapore
Hans & Veronica Frimmel hälsar på och tar chansen att ta dem till Jumbo Seafood för att prova på favoriten, svartpepparkrabba (krabborna kommer som vanligt från Sri Lanka). Hans & Veronica har nu rest på ett kryssningsfartyg i 3 månader och har "bara" en månad kvar innan de är åter hemma i Stockholm. Stopp på resan har inkluderat Cook-öarna som jag själv besökte 1995. Kul att ses och pratas vid!