måndag, juli 25, 2005

Kriget om cykelparkeringen tar nya nivåer

Mina cyklar har som sagt varit borta i en dryg vecka och ingen verkar veta var de är. Har bett min golden consultant om hjälp utan framgång och letat i det officiella cykelrummet men de är spårlöst borta.
Så tar bilderna på mina cyklar från bloggen och skriver ut på färglasern på jobbet och åker hem för att leta på egen hand. Efter 5 min så kommer en av vakterna fram med ett leende över hela ansiktet och drar mig ner till -2 nivån (mao skyddsrumsnivån i garaget). I ett mörkt prång utan lyse med läckande vattenledningsrör i taket så står mycket riktigt mina cyklar tillsammans med ytterligare 5-10 som har råkat ut för samma öde. Jag tar med dem tillbaka till den ordinarie platsen utanför entren till mitt hus på -1 nivån och förklarar att de ska stå här.

Dock är det väldigt motsträviga från receptionen och vakternas sida så jag förstår att det är något som de är oroade för. Det visar sig senare att på skyltarna där jag anser att det står cykelparkering så står det i själva verket "Cyklar parkerade på denna plats kommer att hanteras som skräp". Denna information har dock aldrig givits till mig på engelska och jag vidhåller min rätt.
Säger att nu står de här tillsvidare och om det inte passar så ställer jag dem i min parkeringsruta för bil som tillhör lägenheten. Och om de har några problem med detta så får Manangement ringa mig på arbetstid och förklara på engelska vad som är problemet.

I huvudet har jag frasen från första dagen "Mats, in China everything is possible and impossible".
Ännu har dock ingen vågat flytta på dem igen så förhoppningsvis får de bo kvar där de alltid har stått, fortsättning lär följa...

Inga kommentarer: