söndag, juli 17, 2005

Övervikt och vikten av rätt ID-bricka

Hemma sent imorse så försöker sova så länge som möjligt. Tobbe sätter fart på oss vid 11.15 och sedan är det gasen i botten som gäller. Packar alla prylar så vi bara har två handbagage var (förutom kameraväskor modell större) och sedan iväg till Windsor House för kompletterings-shopping. Blir 2 externa hårddiskar av hög kvalitet (La Cie) samtidigt som Tobbe shoppar en Playstation Portable. Därefter med ilfart till Airport Express för incheckning.
En dam meddelar korthugget att vi bara kan checka in här om vi är ute minst 1,5h innan flighten och muttrar dessutom något om många handbagage...
Sålunda blir det tåget in och vi kommer fram till check-in disken med 55 min kvar till avgång. En vänlig tjej fixar dock det hela och accepterar allt som handbagage (visar verkligen prov på flexibilitet då vi som sagt har mer än dubbelt så många kollin som regeln säger och dessutom väger alla väskor en hel del...).
Nu återstår bara security när 2 små kvinnliga kontrollanter råkar få syn på mig och meddelar att allt handbagage måste få plats inom en särskild låda. Självklart har Johan Magnussons Tivoli prylar som jag släper inte en chans att klara det kravet och tipsar dem om att flyget går om 35 min och jag inte hinner checka in och dessutom saknar resväska att checka in dem i...

Damerna är dock stenhårda och ger mig en lapp som beskriver någon policy och pekar mig tillbaka till incheckning. Tobbe och Lotta klarade sig igenom så vad göra?
Går till vänliga tjejen i incheckning som kikar ner på min pappkasse i 5 sekunder och sedan säger; follow me. Vi går med bestämda steg tillbaka till kontrollanterna, sedan visar hon mycket symboliskt sitt id-kort som hon har runt halsen, säger några väl valda ord på kinesiska och vips får jag passera!
I Kina är verkligen allting möjligt eller omöjligt...

Vi är sedan framme vid gaten 20 min innan flighten avgår och då har boarding inte ens startat och vi kan äntligen andas ut.

Hemma i Peking blir det sedan uppackning, sortering och en god italiensk middag på Assaggi som avslutning på dagen.

Inga kommentarer: