måndag, augusti 28, 2006

Taxi börjar bli hightech


Taxin har LCD-tv i baksätet som visar ringvägarna runt Peking
och korsningar med trafikstockningar markeras med rött.



Därefter växlar skärmen till att visa live-kameror från
respektive korsning med problem.


Nämnde tidigare att kineserna gör tekniksprång. Tex gå från pappersbiljetter och boardingkort med massa stämplar till att de förbjuder pappersbiljetter rakt av för flyget.

Noterade när jag tog en icke svart-taxi till jobbet att fler och fler bilar nu har fått LCD-TV som inte bara gör en reklamsnurra utan också har vettig information som tex trafikstatus direkt skickad till taxibilarna.
Gissar att de har inom ett par år har knutit ihop Live TV med GPS.

GPS är fortfarande lite hysch-hysch här och tex kända märken som Garmin har inte officiellt någon kartdata över Kina men inofficiellt går det bra att köpa deras GPS med lokalt inladdad basemap...
Och till våra mobiltelefoner går det nu att köra lösningar med Bluetooth GPS även i Kina. Tyvärr enbart tecken på alla kartor inte hittat någon med pinyin också. På Gome och likande elektronik-kedjor finns dock kombinerade kart-GPS och DVD-spelare sedan ett år.

Själv håller jag mig till egna färdspår och Google Earth för att i efterhand rita upp och lokalisera platserna.

1 kommentar:

Jessica sa...

Ytterligare ett ämne jag vill veta mer om!
Jag är sugen på att köpa GPS när jag är i Peking. Mest för att ha här hemma på mina svamputflykter och även i bilen.

Vill också köpa en PDA, kanske kombinerad med GPS...

Har du mer tips så maila mig mer än gärna!