tisdag, augusti 22, 2006

Trampbåt under stjärnorna vid Houhai


Qianhai-sjön (eller havet) i våras

Lärde mig häromdagen att landskap heter Shan sui.
Shan betyder berg och sui betyder vatten, så uppenbart att för att få ett vackert landskap så vill man ha både berg & vatten.

Nu är oturligt nog Peking byggt på en gammal öken så är en helt platt stad men har vackra berg i främst väster som solen går ner bakom klara kvällar. Men vatten är det dåligt med så under de olika kejsarna har det byggts ett antal sjöar som alla anspråkslöst fått namnet "hav" som officiellt namn.
I vilket fall en klar fin stjärnklar lagom varm kväll i Peking med en trampbåt (visserligen med ruskigt fult ankhuvud i glasfiber i fören), lite kall champagne och trevligt sällskap mitt ute på "havet" så är det rätt avkopplande.

Enligt Nigel Cameron i boken "Old Peking Revisited" så förbjöd änkekejsarinnan Cixi mitt under pågående krig med väst de egna trupperna att avfyra några kanoner under tiden hon gjorde utflykter på "haven".

Efter min egen tur kan jag bara hålla med Cixi men idag kommer oljudet istället från de otaliga barerna längs sjöarna.

Inga kommentarer: