måndag, maj 15, 2006

Värmen kräver sitt pris, kalufsen tunnas ut, RMB når 8 mot dollarn


Bilden visar min adventsstjärna i vardagsrummet som befinner sig på:
39" 55,88' N, 116" 28,54'E, höjd 54m och taget 2006/05/15 15:40:41 (UTC).


Värmeböljan fortsätter, 32 grader idag och runt samma temperatur inomhus trots att luftkonditionering går för fullt på jobbet. Riskerar att bli en varm sommar...
Hastar iväg från jobbet till Beijing United för att få sista rabiessprutan så nu ska man vara i toppskick efter vårens totalt 8(!) sprutor av olika slag som jag ansågs behövas.
Värmen tillsammans med taxi-chaufförer som håller igen på luftkonditioneringen för att spara på bensin kräver dock att det omedelbart behöver göras något åt frisyren.
Tar närmaste alternativet, Erics, i Lifestyle Plaza. Turligt nog har de "praktikant-klipping" för 110 kr så kommer någorlunda billigt undan även om det är nytt prisrekord för Peking för min del.
Väl hemma testar jag ut min GPS och inser hur mycket tekniken har gått framåt. Den låser direkt på 15 sekunder från insidan av mitt vardagsrum och jag kan även testa funktionen att lägga koppla den till min D200. Detta fungerar också på första försöket, trevligt att numera ha möjlighet att ha GPS-data, höjd och universal time lagrad på varje foto.

Dagens internationella nyhet är annars att det går 8 RMB på 1 US dollar för första gången på 12 år. Så mao är folkets valuta på uppgång...

Inga kommentarer: