onsdag, december 06, 2006

Kvitton av rätt sort är viktigt


Ännu en only in China. Killen promenerar på ledningen
mellan två stolpar vid Lido, Peking


Året börjar gå mot sitt slut så dags att rensa upp bland kvitton och reseräkningar. Hittade ett kvitto på tårta som jag köpt in i samband med en riskanalys-dragning.
Butiken kund bara ge mig maskinstämplat kassakvitto men inget skattekvitto.
Så när jag skulle redovisa denna var min sekretare mycket bekymrad. Att kvittot var legitimt, aktiviteten legitim och expense claim attesterad spelade ingen roll. Det behövdes skattemässigt godkända kvitton annars får inte företaget göra avdrag och då får inte heller jag några pengar.

Skattekvitton kan däremot handla om vad som helst och vara hur gamla som helst. Så lösningen blev att ta några ett år gamla som motsvarade samma belopp som tårtan och häfta ihop.
Sedan tidigare har jag därför alltid samlat på mig diverse olika skattekvitton (från tex privata restaurangbesök), taxi-kvitton, motorvägsavgifter mm för att ha för tillfällen som dessa.

Inga kommentarer: