söndag, mars 20, 2005

En vecka i Peking, dags att gå till Polisen!

Tjing efter en vecka på plats har jag stolt fått mitt stämplade papper från hyresvärden som meddelar att jag har hyreskontrakt på min lägenhet för ett år. Tar med mig intyget till min alltid lika hjälpliga sekreterare Eileen, som efter 5 sekunder dömer ut pappret och säger "Why did they give you this? This is not right!"
Ger henne numret till Hyresvärden och 10 minuter senare sitter jag firmabilen på väg till den lokala polisstationen i mitt distrikt. Efter diverse letande hittar chauffören rätt och plötsligt känner du dig förflyttad till en liten by i Sydostasien snarare än multimiljonstaden Peking.

Efter 20 min köande med lokalbor och vår chaufför fylls en ny blankett i. Denna gång lite mindre och på sladdrigt papper (samma som för handskrivna kvitton i butiker) och det fina stämplade pappret med mitt passnummer från hyresvärden hamnar i en skokartong på polisstationen (det officiella arkivet)?

Väl tillbaka lämnar jag mitt pass och det sladdriga pappret från polisen till Eileen igen som nu skiner upp och säger "Yes this is right!"

Inga kommentarer: