torsdag, mars 17, 2005

Kontraktet på plats & Jenny Lou

Byråkratin kvarnar kan lätt mala lite långsamt och anställningskontrakt som ska vandra mellan 10 beslutsinnehavare i 3 länder och 5 kontor är en säker signal på att detta kan ta tid. Så även i mitt fall men idag dök äntligen kontraktet (som består av två delar "Assignment Offer Letter" och "Compensation Statement" äntligen upp via mejl. Efter att ha signat de sista papprena är jag nu här till åtminstone 11 mars 2007. Känns bra att ha detta på plats!

Man faschineras också av vad som startar när man väl skriver på ett papper som inte har någon praktiskt funktion för individen. Tex får jag nu ett besked om att jag kan skicka ner en container med möbler/inventarier men som bekant är jag redan på plats sedan 6 dagar så vad ska jag med denna förmån nu?

Jenny Lou
Ett ord som jag hört säkert 20 gånger under veckan från mina kollegor, som butiken som har allt man saknar som västerlänning.
Jenny Lou finns på fyra strategiskt placerade platser i Peking, alltid nära ambassadkvarter & affärskvarter där det finns gott om västerlänningar.
Den smarta nischen är att importera allt du saknar från Australien, Europa & USA. Sålunda kunde jag här fira med Gouda-ost från Holland, äntligen få tag på salt (sitter sedan tidigare shopping försök med 2 påsar med något vitt pulver som borde vara salt men definitivt inte smakar som vanligt salt) och sylt till grötfrukosten.
Tyvärr har de inte osthylar så en otroligt ful ostkniv med gult skaft får bli kombinerad brödkniv/osthyvel.
Detta är dock ett stort lyft då jag hittills har fått bre margarin på smörgås med skaftet på en sked som jag långlånat från SAS.

Inga kommentarer: