lördag, mars 19, 2005

IKEA och hur man får med sig 2 palmer på 30kg

Tufft start på lördag morgon med upphämtning av Gary kl 08.30. Färden går mot IKEA som har öppet 09.00-22.00 varje dag och ligger längs tredje ringvägen. Peking har vuxit så snabbt de sista åren så numera ligger IKEA relativt centralt vilket gör parkering till en mardröm om du tar dig dit med egen bil. Som tur var erbjuds hemkörning för 50kr (leverans dagen efter) på alla varor som kunden ska skruva ihop själv (ihopskruvning erbjuds också).
Varuhuset är i tre plan men det finns bara vagnar på nedersta planet. Så det är IKEA shoppingpåsar som gäller. Kineserna har tagit till sig detta på ett annat sätt svenskar och de släpar helt enkelt påsarna efter sig längs den snitzlade gången precis som om det vore en kundvagn. Som vanligt är alla namn på svenska på alla artiklar vilket gör att man snabbt kan hitta det man söker. Till favoriterna hör handdukar, bäddmadrass (kineser använder normalt inte detta), lakan, bestick, kastruller, lampor, pallar, muggar och knivar. Det jag fortfarande saknar efter denna shoppingrunda är osthyvel och en bra diskborste. Misstänker att det får bli import från Sverige för dessa. IKEA är också dyrt med kinesiska mått och det finns gott om kineser som går runt med måttband och till synes funderar på att göra en egen kopia istället för att köpa på IKEA. För min del blev kvittot drygt en meter långt och slutade på nästan 6000 kr. Trevligt nog tar man kreditkort, inkl Diners.

Efter att ha dumpat grejorna hos transportenheten (förutom koppar, bestick, knivar som de klokt nog inte ebjuder sig att transportera) spanar jag in angränsade butiker. På ena hållet ligger Kinas svar på On/Off med osannolikt utbud av allt från 100-tals varianter på plasmaskärmar till varmvattenberedare. På andra sidan ligger en hel hall full av växter och snittblommor. Hittar två rejäla gröna växter på säkert 30 kg styck med kruka som går att pruta ner till 500kr för båda inkl transport.
Så jag lämnar kortet med min adress och mobiltelefon och hoppas på det bästa.
Efter någon timme ringer det och jag kan inte begripa ett ord så men genom att lämna telefonen till min concergie så dyker växterna upp 15 min senare. Leverans rakt in i lägenheten!

Inga kommentarer: