måndag, november 07, 2005

All hands meeting och hur du får hem krukväxter

Idag var det dags att samla alla 31 + mina 2 projektledare och visa upp nya organisationen för dem. Alltid intressant att försöka förstå hur mycket som tas in när du pratar på engelska till dem. Vi är vilket fall igång vilket känns grymt skönt.
Snabba kast då jag 5 min efter detta möte har 1,5h intervju med doktorand från Lund som forskar på varför inte svenskar väljer att flytta utomlands för att ta jobb i den utsträckning man skulle kunna förvänta sig. Ska bli intressant att se resultatet av denna avhandling. Också lite intressant att se vilka oceaner av tid du har (relativt sätt) i forskningsvärlden då doktoranden har 10 intervjuer på 1,5h och har reserverat 3 veckor på plats i Kina för detta!

Väl hemma beslöt jag mig för att gå till lokala snabbköpet och förutom lite mat även köpa med mig 3 plantor. Jag begär naturligtvis även transporthjälp hem då de är rätt stora och tunga. Svaret blir naturligtvis inga problem.
Men lösningen blir något oväntad. Expediteten får tag på ett par unga killar som verkar bara vara på besök där samt sig själv och så tar de varsin planta och börjar bära! Väl ute på gatan (de gissade kanske bärhjälp till taxi) så pekar jag på mitt hus och så bör det iväg genom gallerian. Först jag, sedan 2 kineser med varsin palm och sist den lilla expediten med den sista krukväxten i full varuhus-klädsel, alla vilt skrattande så vandrar vi vidare igenom parken och hela vägen upp till lägenheten.

Som sagt allt löser sig i Kina på ett eller annat sätt!

Inga kommentarer: