torsdag, november 09, 2006

Oförmåga att hitta tar nya nivåer


Carolines lokala transportlösning har inga problem att hitta rätt.

Tjänsteresa till Sverige innebär också att förvalta tiden väl utanför arbetstiden och att träffa vänner är högt prioriterat.
I Asien är taxi generellt billigt och kollektivtrafik ofta bristfällig. Så ska man från Kista till Moldau på Söder så känns det helt rätt att ta en taxi.
När jag var hemma tidigare i år beklagade jag mig över bristen på lokalkännedom hos många av dagens förare och idag slogs nytt rekord.
Frågor som "hej jag ska till Moldau" möts med tystnad, försök som Västerbron möts med fortsatt tystnad och så även Söder. Föraren kontrar med E18 med ett leende på läpparna och sedan kan färden sätta av. Detta är sämre än Peking men då en taxiresa även där är baserad på att passagerare och förare måste hitta gemensamma referenspunkter för att successivt ta sig till slutdestinationen så börjar även detta kännas normalt.

Moldaus schnitzel och tjeckiska potatissallad är turligt nog lika god som jag minns.

Inga kommentarer: