måndag, april 09, 2007

Fotostädning & Apple TV test


TV-tornet inifrån Yuyuantan-parken, vårkväll 2007
med bergen skymtande i bakgrunden


Såg att det var dags att uppdatera firmware i min NAS (cubestation CS-406) men känns säkrast att innan du ger dig in på dessa äventyr att backa upp dina foton. Noterade att swapen till att fota 100% i RAW börjar märkas. Gjorde denna swap för ett år sedan när jag äntligen fick min Apple MacBook Pro tillsammans med Aperture och bildarkivet har nu passerat 250 GB. :-)

I samband med att jag började denna städning genomförde jag även lite ytterligare testar av min Apple TV.
Så här långt är jag mycket nöjd och den har förändrat sättet att se på TV. Som Expat i Kina så finns det inte mycket att se utanför kabelkanaler som BBC & Discovery. Men med Apple TV så finns det nu varje dag nya podcasts att titta på och lyssna till. Tex svenska Rapport som nu kan lyssnas av i bakgrunden. När du sett programmet tas det automatiskt bort från Apple TV för att göra plats för nya.
För filmer och TV-serier är det lite mer jobb då du tyvärr fortfarande måste packa om dem (japp inte haft tid och ork att hacka min Apple TV) men då du ändå måste ladda ner över natten så är det inget större jobb att sätta datorn på ompackning under dagen.
Hittade även Visualhub på nätet som packar effektivare än QuickTime och stöder batch-jobb så nu är även det problemet löst.
Kvar att fixa är bättre hantering av foton. Här får jag dock vackert vänta på nästa mjukvaru-uppdatering från Apple. Verkar som bilderna idag tyvärr komprimeras ytterligare en gång mellan Iphoto och Apple TV. Varje komprimering är av ondo och jag vill generera optimala jpegs för bildvisning direkt från Aperture.
Tills vidare gäller att för att se på full kvalitet på Full HD Bravian så får bilderna kopieras till PS3.

1 kommentar:

Ola sa...

Körde en uppdatering på min CubeStation och såg att det nu fanns iTunes Server stöd. Inte så dumt.
Klart du ska hacka din AppleTV...