måndag, april 30, 2007

Tänkte öppna internetbank, åkte hem som VIP


Ingen ville ha guldkort som slutade med dessa siffror...


Sista arbetsdagen innan årets majledighet. Känns i kroppen med åtta dagar på raken. Du hinner dock effektivt beta av mejl-skörd när kollegor hemma i Sverige inte arbetar under helgen.
Idag var också dagen då jag hade planerat att försöka utöka mina kunskaper i kinesiskt bankväsende.
Vi har via jobbet konto hos CMB vilket anses vara en modern bank och som också har blivit börsintroducerad. Går dit och följer den vanliga processen med att ta en nummerlapp som indikerar åtminstone 40 min väntetid. Kineser är experter på att vänta och har som bekant all tid i världen så normalt för dem.
Medan jag förbereder mig på att vänta så kommer en engelsk-kunnig(!) tjej fram som arbetar som värdinna på banken och undrar om jag behöver hjälp.
Japp jag önskar öppna internetbank säger jag. Genast plockar hon fram nödvändiga blanketter (mycket blanketter i Kina) och tar mig igenom dokumenten som tex. vilka kort som ska kopplas till kontot, om jag ska ha "passkey" (som är en USB-säkerhetsdosa eller ej), osv.
Jag beklagar naturligtvis den långa väntetid och då säger hon. Men om du har 50 000 RMB på kontot kan du bli VIP-kund hos oss och få ett guldkort som ger dig företräde i kön.

Javisst säger jag, var god fixa. Värdinnan ilar iväg till sina kollegor och meddelar att det går bra men tyvärr finns det bara ett VIP-kort kvar och hon är osäker på om jag vill ha det. När jag ser kort förstår jag varför. Det slutar på 4444 vilket gör att samtliga kineser naturligtvis har ratat det. För egen del har jag inte denna tvångslåsning mot siffran 4 så blir vips VIP medlem och då kan man minsann dra kortet i samma maskin som delar ut kölappar och nu får du en kölapp ur en ny nummerserie med max 5 min väntetid . :-)

Processen med internetbank går också bra förutom att de vägrar att acceptera mitt namn Mats Lundgren. Tidigare konton är registrerade på Mats Erik så det är bara att acceptera jag även fortsättningsvis måste heta det. Att jag påpekar att det står minsann Mats Lundgren på mitt visakort anses oviktigt.
Senare inser jag skälet till varför jag blivit omdöpt. Systemet klarar bara max 9 tecken för namn då ett kinesiskt namn aldrig är mer än 3 tecken. Sålunda hade man misslyckats med att knappa in Lundgren från passet och helt sonika döpt om mig genom att nyttja mitt mellannamn, jobbet måste ju bli gjort...

Går hem med en liten USB-mojäng och en internet URL. Ska bli intressant att prova.

Inga kommentarer: