måndag, april 02, 2007

Peking - ständig förändring


Januari 2005

September 2005

November 2005

Februari 2006

Oktober 2006

Mars 2007


Peking är som sagt en stad under ständing förändring. Med det senaste vårvädret verkar det som om fler bilar än någonsin orkat ut på gatorna och den normalt så trygga fjärde ringvägen är nu rejält igenkorkad. Det har ju naturligtvis tillförts mer än 700 000 bilar på gatorna sedan jag flyttade hit men nu börjar det märkas på allvar.
Ett annat exempel på ständig förändring är vad som skett på granntomten under de senaste två åren. Från gamla baracker och sopsortering via ett rejält parkeringsgarage i förgrunden till tre rejäla punkthus i bakgrunden. Punkthusen är nu på väg att klippa min utsikt mot parken tvärs över fjärde ringvägen för gått.
Min trevliga Ayi, Jennifer, ringde idag och beklagade sig över att hon inte kunde hitta dammsugaren och jag blev skapligt förvånad. Än mer förvånad blev jag femton minuter senare när hon meddelade att även moppen var spårlöst försvunnen.
Det hela fick dock sin förklaring när hon ytterligare femton minuter senare meddelade att hon fått nyckeln till fel våning och städat grannens lägenhet två trappor ner i 2h...
Men skam den som ger sig. Imorgon är hon tillbaka med ny tag och tror inte hon glömmer bort plan 28 i första taget hädanefter :-)

Inga kommentarer: