fredag, maj 20, 2005

Tjena islandskungen, störtregn och seriös shopping.

Landar 13.20 och tar mig in till downtown med Airport express på nolltid. Dompa möter upp i värsta säljarklädseln med mörk kostym, röd slips och vit skjorta. Vi tar en gemensam lunch utomhus på restaurang Reds takterass. Hong Kong är verkligen annorlunda från Peking så känns som minisemster. Glider sedan ut i gyttret av gångar och passager för att leta mig fram till Johnny´s Photo and Supplies som jag blivit rekommenderad av via Björn. Han kan mycket riktigt ge det bästa priset på D70s och är flexibel med hur jag kan betala. Slutar med att jag betalar med en mix av honkisar, RMB och svenska kronor via Diners-kortet. Dock får jag bara ut 4500 honkisar per dygn i bankomat så gör upp om att jag hämtar prylarna imorgon. Paket är en D70s med 18-70mm lins, en 12-24mm lins (grym) , extra batteri, väska, 1 GB ultrasnabbt minne och en SB-600 blixt samt förstås UV-filter till linserna. Allt kostar ca 17000 kr totalt, vilket är minst 7000 kr billigare än i Sverige.
Efter detta möter jag upp Dompa och vi knatar hem till hans ungkarlslya uppe vid Robinson Drive, utan rulltrappan skulle det vara omöjligt att få dessa lägenheter uthyrda då bilvägen är typ 8 km slingrande jämfört med 800 m rulltrappa.
Vi svidar om till klädsel jag hade med mig från Silkan och drar ner till Royal Yacht Club tillsammans med Henke som är kompis med Dompa.
Festen är som sagt lite KFIB internt och blir inte bättre av ett grymt regnade som pågår i ett par timmar men sedan så tar det sig (alkoholen hjälper säkert till).

Mitt i festen kommer en kille fram och säger "tjena islandskungen" och det har jag blivit tilltalad med på 9 år så klart du hajar till. Tydligen en i94 som letat sig ner hit från Linkeboda.

Vi svidar om gör sedan en liten tur under Dompas ledning.

Första stopp blir Stormies som är vanlig pub men vädret i Hong Kong gör att gatorna kring Lan Kwai Fong snabbt blir en del av uteställena. Nästa stopp är Dragon-i som är modellstället enligt Dompa och fått sitt namn efter alla modeller och wannabee modeller som går där. Liknar typ Kharma hemma men luftigare och färre brats. Efter att klockan passerat 03.30 byter vi område och drar till Wanchai. Här blir första stopp Mes Amis som är ett schlagerställe som är lite unikt så tillvida att det är minst 95% västerlänningar (lite som en fredagkväll på the big easy hemma i Peking). Fortsätter sedan ner längs gatorna förbi diverse lady bars innan vi ramlar in på Fenwick vid 05.30 tiden. Inte oväntat är detta inte det finaste stället på kvällen.
Tar oss sedan hem och dimper i bingen under strålande solsken vid 07-tiden.

Inga kommentarer: