söndag, mars 25, 2007

Från bonden till stan


Klassiska soluppgångstornet som syns från tomten

Från tornet ser man ner till sommarstugan som ligger
lite dold i kröken


Innan avfärd blir det obligatoriskt te hos bonden

På toppen av hästskon, klassiskt stopp

Lunchfika, temperaturen 21 grader

Rodelbanan ner från muren. Nytt rekord, 49,7 km/h i toppfart

Sista dagen med Calle & Helena på besök så dags för en sväng till muren. Eftersom vädret varit minst sagt tveksamt tidigare i veckan så valde vi att enbart göra klassiska dagsturen.
Så start vid sommarstugan och sedan rakt upp till gamla muren och rakt på tornet som syns från tomten. Sedan via hästskon ner till Mutianyu och rodelbanan ner.
Vid den iordningställda delen så stod plötsligt två filmteam och tio fotografer med kameror i högsta hugg. Kändes som att gå röda mattan på en Oscarsgala men visade sig att de väntade på norges stadsminister som var på kort besök till muren idag.

Riktigt varm dag med över 20 grader uppe på muren. Väl hemma i stan så jämfördes bilder från den olika kamerorna direkt på PS3, smidigt!
PS3 har för övrigt med senaste mjukvaran börjat komma i form och stödjer nu PAL uppspelning av DVD, betydligt bättre internet-bläddrare och bluetooth mus/tangentbord.

På begäran blir avslutningsmiddagen ett återbesök på Impression of Yunnan.

lördag, mars 24, 2007

Så var då våren här


Tebåten i Ritan Park, klassiskt mysigt ställe som också har fri WiFi

Träden slog bokstavligen ut medan vi besökte parken

Pilarna är helt klart på gång. Farbröderna med fiskespön
i bakgrunden är redan på gång. Fiske i parker verkar vara
ett exklusivt nöje enbart för herrar.


Efter en mardrömsvecka vädermässigt så kom våren bokstavligen under lördag förmiddag. Cyklar tillsammans med Calle & Helena till Ritan Park och medan vi dricker te och kikar på fiskarna så slår de första träden ut. Temperaturen är runt 22 grader och solen skiner från delvis blå himmel.
Otroligt skön känsla att verkligen känna att det vänder. Tajmingen med att det i natt skulle bli sommartid är med andra ord helt perfekt. Dock får vi som bekant inte sommartid i Kina då myndigheterna efter några misslyckade experiment lagt ner denna idé. Men hemma slår det om och Sverige kommer en timme närmare arbetsmässigt vilket alltid är lika skönt.
Stärkta av vårt te tar vi oss till kameravaruhuset för att kika på en pocketkamera till Calle & Helena. Jag passar även på att köpa Gitzo-kopian Benro med schysst huvud till Roger så han också kan bli medlem i seriösa stativ-klubben.

Kvällen avslutas med Alameda och en middagsvecka med:
Vattenhjulet, Impression of Yunnan, Very Siam, Pink Loft, Mare och Alameda kan summeras.
Det är inget snack om att maten är det du kommer att sakna mest när du flyttar härifrån...

fredag, mars 23, 2007

Lokala intriger och feng shui


Klassisk gatuförsäljare på väg till nya kunder,
varm sötpotatis erbjuds, Peking mars 2007


Efter att under gårdagen satt ner foten vad det gäller tekniklösning för värmen var det idag dags att reda ut vem som ska bygga huset. Vi har haft två anbudsgivare. Dels vår designer, Mr Chi, som har fördelen att han kan engelska och har hyffsad känsla för vad en västerlänning vill ha.
Dels bondens lokala entreprenör, Mr Sun som kan omgivning och är känd i byn men inte kan ett ord engelska.
Båda har nackdelen att de uppbarligen aldrig gjort detta fullt ut. Mr Chi har aldrig byggt en bastu, knappast en öppen spis , traditionella lertak och definitivt aldrig en avloppslösning med infiltration.
Mr Sun har järnkoll på lertak, oändligt med resurser och bra kontakter på byggmarknaderna i Huairou men sedan börjar det bli lite skralt med kunskaperna och förståelse för vad kunden vill ha.
Idag kröpt det också fram att bonden naturligtvis gjort en deal med Mr Sun att ersättningshuset han måste bygga till sina föräldrar också skulle byggas av Mr Sun med kravet "jag betalar enbart för material och arbetskraft utan några som helst påslag"

Med andra ord, vi står indirekt för en del av bondens ersättningshus.
Vi förklarar att så står tyvärr inte i avtalet och att han inte kan kräva detta. Efter en del lirkade (läs Caroline) så fick vi honom till slut att även prata med Mr Chi som nu kommer att lämna offert på del av bondens ersättningshus också.

Vi fick vidare veta att höjden på taket är otroligt viktigt. Det nya huset kommer att ligga närmast söder och är därmed det finaste huset inom denna blivande courtyard.
Sålunda måste det huset också vara högst enligt kinesisk tradition. Vi har hittills mest fokuserat praktiska saker men inser att vi nu också måste tänka på att få med bra feng shui från början.
Citat nedan från Caroline efter att ha pratat med bonden, säger det mesta ;-)

"while the farmer not very happy to see the side building is higher than main one, and worry a lot it'll bring bad luck."

Så efter att även ha fått dessa saker på borden så är vi nu redo för slutspurten och räknar med att kontraket för konstruktionsfasen är på plats nästa vecka.

Firar detta med att ta med Calle & Helena på Mare som helt klart har stans bästa Tapas, gåslevern är en fröjd för gommen.
Förortsborna (villa-kvarteren) har också kommit in till stan denna kväll så blir en rolig avslutning på Browns.

torsdag, mars 22, 2007

Vadå, 3 ton kol är väl OK?


Kolpanna för att värma vatten,
gräs-stäpperna, Inre mongoliet, 2005


Sättet att värma upp huset i bergen har varit ämnet för veckan.
Vår designer Chi har hela tiden förespråkat, gaspanna och gastankar modell större som körs upp från Huairou med lokal transport.
Kineserna i byn och kinesiska konstruktörer har helt varit emot detta och då anses för dyrt och krångligt.
Inte oväntat har de förepråkat en kolpanna som du eldar morgon och kväll.
Ett av citaten:
"För vinterhalvåret räcker det med 3 ton(!) kol och kostar max 300 kr per ton"

Sedan kunde bonden hålla pannan vid liv under hela vinternhalvåret genom att titta till den två gånger om dagen (extra inkomst också för honom).

Att elda upp 3 ton kol för att värma en sommarstuga är dock ur global warming perspektiv helt oacceptabelt.

Efter att ha letat vidare har vi nu själva föreslagit att gå över till elpanna kompletterat med solpaneler som matar golvvärmen. Den "dyra" elen visar sig efter lite undersökningar kosta 40 öre/kWh och förhoppningsvis räcker solpanelerna till för att ge grundvärme på vintern och varmvatten på sommaren.

onsdag, mars 21, 2007

Sämsta väderveckan i Peking ett faktum


Att bo på våning 28 hjälper inte. Föga inspirerande
vy att se på vägen till jobbet kl 08.00 en mars-morgon


Denna vecka kommer att gå till historien som den sämsta på drygt två år. Efter en liten ljusglimt under onsdagen så var vädret sedan åter tillbaka på ett töcken av smog, dimma & kyla. Längtan till våren är tydlig men snart kommer den.
För gäster på besök så är det dock inte så farligt, shopping sker utan problem även i dimma och idag har även cyklarna luftats. Inte oväntat blir den favorit och ett positivit minne för livet.

Inom matväg så blir dagens tema, thaimat och favoriten Very Siam som enligt min mening har stans bästa Thai-käk.

tisdag, mars 20, 2007

Ruskvädret håller i sig


Calle, Helena och blogg-författaren på Impression of Yunnan

Det otrevliga vädret håller i sig och det är nu riktigt råkallt och väldigt dimmigt. Med andra ord inte optimalt väder för att turista i Peking. Dock finns det alltid säkra kort som shopping och förbjudna staden att ta till.
Inredningen av lägenheten (och kommande huset) tar nästa steg genom att vi lägger första provordern från Modern Classic. Ska bli intressant att se hur kvaliteten är.

Dagens middag blir på Impression of Yunnan, en av favoriterna som bekant.

Till bergen, oväntad logistisk utmaning


Asian Spirits plan visade sig vara äldre än
väntat. Notera buklagningen


Men efter en dryg timme så landade vi högt upp i bergen
(1296 m) på Baguios flygplats


Jeepney's finns över hela landet och är en helt väsentlig del av
transportsystemet. Vi valde dock att passa på detta alternativ


Vägen ut från Baguio mot sydöst slingrar sig fram

Bukko (kokosnöt) är nationalstolthet och den färska
används i allt från drycker till pajer


Gryningsljus över Banaues lilla stadskärna

måndag, mars 19, 2007

Gästerna upplever snö vid Commune by the Great Wall


Oväntad syn när du vaknar vid muren 19 mars 2007

Trots att Commune ligger vid muren så saknas vettiga redskap
Exempel på fristående villa med hotellrum

SPA med rostig plåt som fasad

Exempel på vardagsrum i en av villorna


Idag kommer mina gäster, Calle & Helena tillbaka från sin SPA-helg vid Commune by the Great Wall Kempinski.
En skön anläggning som började byggas runt 2002 och stadit växer. Upplägget är ett antal fristående villor med upp till fyra sovrum per hus och gemensamt kök/vardagsrum i vacker omgivning. Till detta ett bra SPA och skapligt matsal samt naturligtvis en privat del av muren i originalskick.
Samma upplägg fanns för övrigt i Nordkorea som jag besökte i oktober förra året men där var det inte med samma finess...
När gästerna kom tillbaka så lyckades de tajma in min nya Ayi, Jennifer, som utan att tveka plockade upp Calles ostrukna skjortor och fixade till dem i ett nafs.
Avslutade kvällen med att spela mig igenom spelen på PS3 tillsammans med Calle. Rätt mycket roligare att spela om man är två och i synnerhet två grabbar ;-)

söndag, mars 18, 2007

3 kineser & 2 svenskar räcker för att trigga störningsjouren


Tre kineser jobbar parallellt i 2h, resultat enligt nedan

Köksbordslampan, matchar även Le Cube rätt bra

Lilla kotten, här med lysrörslampa. Sägs kosta
40 000 kr i Sverige, kostar i vilket fall 1700 kr här


Golvlampa med lång räckvidd. Kostar 1400 kr här,
sägs kosta över 10 000 kr hemma


Morgonen startade med en sväng till Huairou för att besöka den gigantiska byggmarknaden tilsammans med anbudsgivare nummer två på vårt husprojekt.
Vi pekar ut våra favoriter, svart skiffer för hall och det kombinerade kök/vardagsrummet, svart klinker till toa/dusch, granit med gröna toner för gångar på utsidan, vitt kakel i stora plattor till toa/dusch samt trälaminatgolv till de fyra sovrummen.
Vädret är rejält råkallt idag så skönt att sätta sig i bilen och åka direkt till Alameda för en sen lunch efter denna insats.
Vid 16-tiden kommer äntligen killarna från Visdanfo med mina sedan tidigare beställda lampor. Efter inrådan har jag beställt montering för 50 kr/lampa och då det tar tre killar 2h att få upp lamporna så kan konstateras att det var ett klokt val.
Då killarna har med sig rejäl slagborr och bultar så passar jag även på att sätta upp sovrumsteven på väggen tillsammans med Hobbe.
Efter de två första borrhålen knackar det på dörren och vakten tycker vi ska sluta borra då grannen ovanför klagat (klockan är fem på en söndag). Vi skrattar, stänger dörren och borrar vidare. Efter ytterligare fem minuter ringer det på porttelefonen från receptionen och budskapet är naturligtvis detsamma. Vi slår på högtalaren och skrattar tillsammans. Så kommer det sedan att fortsätta i tills vi har borrat klart. Vi borrar, porttelefonen ringer, vi skrattar, de lägger på, osv.

Men nu är lamporna på plats, skönt! Nu återstår bara gästrummet, tavelspot och eventuellt något i den inglasade balkongdelen.

lördag, mars 17, 2007

Ett flyg kommer lastat


Fresh 90, med nödvändigt filter för att klara sandstormar i Peking

4282 FM Mattson, smart trädgårdskran

KIMA grön, värmekabel för frostskydd


Piloten meddelar att vädret är fint i Peking. Fäller upp stolen, drar upp skyddet för fönstret och kan konstatera att det är normal Peking-dimma och råkallt. Antar att piloten menade fint "landningsväder".
Tar med mig bagaget och åker direkt till Roger där det är dags för slutförhandling angående sommarstugan. Med i bagaget har jag även en Fresh 90 ventil, en 4282 FM Matsson trädgårdskran och 10 m KIMA grön värmekabel med termostat.
Värmekabeln är sponsrad av KIMA, tack för det!

Vår designer (och som också gör konstruktionsritningarna) Chi kommer förbi och tittar storögt på prylarna från Sverige och beklagar sig över att dessa prylar inte går att få tag på i Kina.
Han prutar ytterligare 7000 RMB på konstruktionsavtalet och förlänger garanti på material & arbete till 2 år. Vi börjar därmed närma oss botten på hur långt han kan gå. I morgon bär det av till Hoairou för att träffa anbudsgivare nummer 2 och gå över materialval mm. med honom.

Men innan dess är det äntligen dags att få sova ut för första gången på fyra dygn. Tre dagars resor till Sverige är kass för sömnen...

fredag, mars 16, 2007

Besluten sitter, dags att åka hem (till Kina)


Skön uppmaning från personalen på Kastrup


Förmiddagen ägnas åt styrgruppsmöte och besluten som jag önskar kommer på plats. Efter ytterligare några möten på eftermiddagen kan jag och Joakim äntligen ta en taxi till Arlanda för flyget hem till Peking. Tre intensiva dagar i Sverige är därmed avklarade.
Med i bagaget hem denna gång är material till kommande husbygget.

torsdag, mars 15, 2007

Gäster på ingång


Lill-fia, alltid på släp efter Sofia Linnea, där Calle ofta är skeppare

Idag åker mina vänner Calle & Helena ner till Peking för att hälsa på i en vecka. Själv är jag i Sverige på blixtvisit så blev lite dålig tajming. De startar dock med en sväng till ett Spa utanför stan (Kempinski) så vi möts upp i stan från måndag kväll.

onsdag, mars 14, 2007

Genomgång av konstruktionsritningar


Allmänna Galleriet, trevligt ställe med diskret entré

Stämmer träff med Charlotte på en Kungsholmens mer anonyma restauranger, Allmänna Galleriet. Till god mat så går vi igenom Chi's senaste konstruktionsritningar som får gott betyg. Ett antal nödvändiga uppdateringar görs dock när det gäller tvättstuga, en väggs placering i hall, öppningsriktning på toalettdörrar, etc.
Kul och känns som vi har kommit ytterligare ett steg på vägen mot en sommarstuga vid kinesiska muren.

måndag, mars 12, 2007

Dags för Jennifer, Pekings bästa Ayi?


Gatustäderska i Heme-byn, Kanas, Xinjiang använder skyffel
istället för sopkast. Skälet är enkelt. Gatorna är upptrampade
stigar och transportmedlet är hästar som gör sina utsläpp
blandat annat på gatorna...


Idag är det måndag och premiär för min nya Ayi, Jennifer. Ayi är ett av topp 10 orden du lär dig på kinesiska och används som samlingsbegrepp för olika hushållstjänster.

Kruxet är bara att det som vanligt här i Kina inte är en standardiserad tjänst utan helt personberoende och alla bra Ayis utan undantag förmedlas via kontakter.
Jag har valt frekvensen måndag och torsdag varje vecka efter tips från Roger (fint inför helgen, fint efter helgen).
Jennifer har som många duktiga entreprenörer startat Ayi-skola och lär nu uppe ny damer i yrket. Dock ansåg hon att ett ungkarlshem i Peking skulle vara en enkel match så den kunde hon ta själv.

Resultatet visar sig vara över förväntan och jag har nu åter börjat med skjortor till jobbet. Hemma hänger alltid färdigstrukna skjortor :-)

söndag, mars 11, 2007

Bitarna faller på plats!


Utsikt från Simon's place, Batad, Filippinerna

Idag visade sig bli en intensiv men fruktsam dag.
Först upp till huset för att träffa vår hyresvärd (bonden) och vissa stället för Roger för första gången. Vi tog även med oss senaste versionen av konstruktionsritningarna vilket fick bondens kollegor som driver byggfirma att gå i spinn. De kom med en del värdefulla förslag som vi ska arbeta in i nästa version av ritningarna som tex hur lertegeltaket måste förstärkas med vass under pannorna för att de ska sitta kvar i stormarna!
Största framsteget var dock att vi äntligen fick vårt hyresavtal påskrivit. Vår hyresvärd tycke det var lika bra att bakåt-datera det till 21 november 2006 (då vi muntligen kom överens) ty det tog ju lite tid att få det stämplat hos Notarius Publicus i Huairou...
Vidare så fick vi även avtalet mellan fadern (han som äger huset och just nu bebor det) och hans söner på plats (endast sönerna ärver mark efter fadern). Farföräldrarna har som bekant annars 7 barn och är nu runt 68-70 år.

Väl tillbaka i Peking så kom äntligen farbrodern som kopplar om telefon & internet så efter en vecka är jag åter uppkopplad igen, härligt!

Som avslutning på dagen kom så slutligen Cindi upp från Hong Kong med min D200 som varit på service hos Nikon HK. Johnny har som vanligt fantastisk service och alla delar som jag anmärkte på var fixade. Cindi fick även med sig en Canon 400D till Calle och Helena som de säkerligen kommer att använda när de landar på fredag.

lördag, mars 10, 2007

Genomgång av materialval och ritningar


Utsikt rakt söderut. I förgrunden mur som tas bort. Kamerans position
är i den blivande hallen som kopplar samma det gamla och det nya huset.
I bakgrunden bergskedjan med muren.


Samling på morgonen ute i River Garden för genomgång av ritningsunderlag, välja kakel&klinker-kombinationer baserat på underlag från Chi.
Ritningar behöver i sedvanlig ordning tvättas ytterligare en vända. Tex kan man som bekant inte ha takfläkt i taket på en bastu, osv.

Vi får även första utgåva av konstruktionsavtalet. Normal princip är 30% vid kontraktskrivning, 30% efter halva tiden, 30% efter att det är klart och 10% efter ett år när besiktningen är genomförd. Kina är ett kontantsamhälle och Chi vill naturligtvis ha mer pengar i början och så lite som möjligt i slutet.
I sann kinesisk anda ger vi våra ståndpunkter och sedan så går var och hem till sig och tänker över saken. Viktigt att inte tappa ansikte i något möte.

På kvällen blir det en sväng förbi Coco Banana som har något speciell DJ på plats. Kända DJ drar mer folk i Peking än Rock-konserter. Bilarna utanför klubben på parkeringen visar att det också är Peking anno 2007. På hur många andra platser hittar du en knallgul Ferrari bredvid en fet Mercedes Maybach?

torsdag, mars 08, 2007

Materialval och ritningsgenomgång


Datorillustration av utbyggnaden med köket i bakgrunden

Vy mot väster. Rakt fram glasdörrar mot fransk balkong

Vy mot söder, full utsikt över muren och i hörnet en öppen spis

Idag var det samling efter jobbet på B&Q. Rejält stor byggmarknadskedja som också finns i Peking. Vi sågs på butiken i Wang jing och gick igenom Chi senaste ritningsförslag på fiket. Chi visade även ovanstående bilder som illustrerar tänket bakom tillbyggnaden med stort gemensamt vardagsrum/kök med fönster från golv till tak och skjutdörrar i tre väderstreck.
Utsikten genom fönstret är gjord med foto från platsen.
Efter att ha gjort en rejäl tvättning av ritningarna så går vi ett varv genom byggmarknaden för att kika på fönster-konstruktioner, kakel, klinkers, mm.

Känns som om bitarna faller på plats och på vi kan nu räkna med att få den första någorlunda rättvisande offerten som utlovas till på lördag tillsammans med utkast på konstruktionsavtal.

onsdag, mars 07, 2007

Dags för ny lagstiftning men också svart i rutan


Sömmerska på Ya Show. Allt sys på beställning

Denna vecka pågår partikongress i Peking och ett av lagförslagen är ett första öppnande mot stärkt egendomsskydd för privatpersoner. Det ska dels skydda bönder så de kan fortsätta bruka sin mark istället för att få den konfiskerad av lokala myndigheter som vill främja tillväxt men naturligtvis är det de nyrika som byggt sig rejäla hus och lägenheter som börjar kräva skydd av sina investeringar. Om det kommer att innebära något praktiskt för vårt sommarstugeprojekt återstår dock att se men trenden är positiv.

Samtidigt som BBC visar detta så blir du dock brutalt påmind om att kontrollen släpps inte i första taget. Som illustration till ovanstående reportage så använde BBC arkivklipp som visar bonde-uppror på landsbygden. Dock så blir bilden svart tre sekunder in i reportaget och återkommer inte förrän det är dags för nästa inslag...

måndag, mars 05, 2007

Flytta telefon/internet kräver pass i original


Notera signaturen som ska föreställa min namnteckning...

För att få internet och telefoni flyttat så krävs att jag lämnar ifrån mig mitt pass i ett par dagar. Det kommer tillbaka tillsammans med diverse sladdriga kinesiska papper. Noterar att min mäklare har lyckats få till en rätt intressant signatur :-)

Om ni undrar hur mycket fast telefoni kostar så är svaret, 21,60 RMB/månad. Med andra ord ca 19 kr/mån.

söndag, mars 04, 2007

Flytt i snöstorm under Lantern (lykt)-festivalen


Utsikt från gamla lägenheten en söndagmorgon i mars

Utsikt över Palms Spings park från nya lägenheten

Efter att ha tömt gamla lägenheten så enbart hyresvärdens möbler
är kvar så ser det en rätt trist ut. Som vanligt ångrar man aldrig ett
val när man väl gjort det!

Man tror knappt sina ögon när man vaknar vid åtta-tiden på morgonen och konstaterar att det är alldeles vitt ute och att det fortsätter att snöa. Snö i början på mars i Peking känns helt främmande och mitten av förra veckan gick det att göra lunchpromenaden utan jacka.
Nåväl effekterna av global warming? påverkar även Peking. Detta blir mao en perfekt dag att hålla sig inne och hela dagen går också åt för att genomföra flytten. När det är dags för 60 kg stenbuddhorna kommer lämpligt nog Roger förbi. Tar en paus och passerar på skoj radio/tv-handlarna för att se vad Sony-TV står i för pris nu. Kul att se att helg-kampanj är 4500 RMB högre är när jag handlade innan kinesiska nyåret.

Under dagen upphör snön men istället kommer en rejäl storm så årets lantern(lykt)-festival måste gå till historien som en av märkligaste på länge. Det hindrar dock inte kineserna att fira på sedvanligt sett med ofattbara mängder fyrverkerier som skjuts upp precis överallt. Det kinesiska nyåret ska avslutas som det börjar med andra ord.

När jag nu flyttar så ska även Internet/telefon flytta med. Men som vanligt har man ingen aning om när och hur det sker så risken är uppenbar att det kommer att bli tyst på bloggandet under några dagar till förbindelsen är tillbaka.

lördag, mars 03, 2007

Granskning av ritningar


Gammalt timmer från rivna hutonghus

Lump som väntar på att piffas till för att sedan säljas på dirt market

Rejäla järnskodda vagnshjul

Samling på Kerry Center för att sedan följa efter Shi till lump-renoveringsmarknaden strax innanför fjärde ringvägen och längs motorvägen till Tianjin. Detta är stället dit bönderna dumpar gamla redskap, möbler mm som sedan får sig en snabbfix innan den säljs på framförallt dirt market under helgerna.
Shi vill att vi ska titta på gamla stockar som eventuellt kan återanvändas som synliga bjälkar i nya huset samt gamla kinesiska pardörrar som är tänkta att vara entrédörrar på sommarstugan.

Det är rejält kallt med lätt regn och 7 grader på termometern. Vi går vidare igenom ritningsunderlag, kikar på golvmaterial mm. Merparten av golven i huset blir med kinesiskt skiffer som läggs i plattor av 60x60 cm och kostar under 50 kr per kvadratmeter!

Efter shopping hinner jag även en sväng till lampmarknaden och kan handla på mig lite nya lampor till lägenheten. De befintliga är katastrofala...
Vid 15.30 får jag träffa min nya hyresvärd för första gången och det visar sig vara ett äldre par i 45-års åldern, herr och fru Kawahara. Herr Kawahara är COO för Olympus China.
Efter snabb inspektion så kräver jag att nio trasiga halogenlampor ska bytas samt att kakelfogar i duscharna ska renoveras samt naturligtvis att de ska hämta upp gamla tjock-TV apparaterna och de gräsliga taklamporna. Kakelfogningen är ett måste om man ska undvika problem under hyrestiden. Kineser bygger utan bakomliggande fuktspärr och använder inte silikon så flitigt underhåll är nödvändigt.

fredag, mars 02, 2007

Hyresförhandlingar avslutas


Tredje tornet inom World Trade Center har kommit en bra bit.
Det är fortfarande helt otroligt många byggprojekt på gång i Peking.


Så efter ett antal turer fram och tillbaka är det nu klart att det blir en flytt. Förvisso inte så stor (från plan 10 till plan 28) men då flytten innebär byte av hyresvärd så är skillnaden gigantisk.

Nya hyresvärden är ett japanskt par och de har i vanlig japansk ordning, koll på grejorna. Dock får jag inte nycklarna innan lördag kl 15.00 (det ska städas först) så det kommer att bli en intensiv helg.
Försöker annars etablera fredagsrutinen med massage, mat och ett glas vin/öl tillsammans med Roger.
Vi prövar åter massage-stället Kerry Center och i vanlig ordning är det 50% rabatt. Dock inte lika bra som stället i Lifestyle Plaza. Middagen är planerad till Assaggi men det visar sig att det är fortsatt stängda för ombyggnad (de tog över det som var tänkt att bli Alamedas nya lokal). Måltiden får istället bli på Peter Pan och deras pizzor är OK men själva restaurangen är ett kyffe.

torsdag, mars 01, 2007

Två tyska damer på besök


En av butikerna på lampmarknaden. Största bollen (ej i bild)
kostar knappt 400 kr här mot 5000 kr i Sverige. Snacka om marginaler...


Medan jag tillbringade min semester på Filippinerna hade jag två tyska damer som blomvakter (Tina och hennes mamma).
Väl tillbaka i lägenheten så inser man något är annorlunda. Efter en närmare rundvandring så hittar man numera värmeljus vid badkaret, blommor som hamnat i fönstret, pappershögar som försvunnit, etc.
Som kronan på verket så hittar jag en fruktkorg och marsipan-choklad (Niederegger) från Lübeck.

Så klart bästa blomvakterna hittills. Dock ska jag flytta till helgen så njutningen varar inte så länge som jag tänkt.

Dagens middag blir med nyanställda kollegor från Kista som är besök. Tar dem till Yunnan-favoriten och de utnämner den genast till bästa kinamat de ätit under veckan.