lördag, maj 26, 2007

37,2 på dagen


Sachs Madass, cykel med attityd för ca 11500 RMB (direktimporterad)

Mer sannolikt, beg scooter för ca 15 000 RMB med A-plåtar

Idag visar det sig bli 37,2 grader och varmaste dagen hittills i år. Gav mig ut tidigt på cykel för att leta alternativa transportmedel. En Sachs Madass 125cc stod på listan och på Beijing Motors klassiska MC-butik som nu har flyttat 200m ner från gamla stället vägg i vägg med Harley Davidson Peking så hittar jag 50cc versionen begagnad. Dock utan skyltar och enligt uppgift så går varken 50cc eller 125cc att registrera i Peking. Nu har du lärt dig att här är "Everything is possible or impossible" så oroar mig inte så mycket men väljer dock att avstå då det är 30 dagars leveranstid att importera en cykel från Tyskland.
De försöker inte oväntat istället sälja en begagnad lokaltillverkad Suzuki-skoter med A-plåtar.
A-plåtar kostar minst 10 000 RMB och har ett andrahandsvärde då det är enbart med dessa plåtar du får köra i hela stan och myndigheterna gör allt de kan för att begränsa antalet.

Inget investering idag men börjat känna in mig på marknaden.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Mats!

Alltid kul att läsa om det senaste i Beijing! Minns när jag skulle fixa körkort med teori prov och annat, trodde inte mina ögon när man fick upp frågorna på skärmen! men, men som du sa lära sig att svara fel på rätt frågor. Jag är på G till stan väntar på kontrakt och lite annat från Beijing, vilket kan ta lite tid men det som väntar på något gott väntar sällan....., ja du vet?! Hur länge blir du kvar i stan? Har hittills bara en drös kinesiska vänner (är etnisk kines född i Sverige), tänkte det kunde vara kul att stifta lite bekantskap med svenskar. Idag har det varit typiskt Göteborgs väder, med andra ord inga 37 grader men regn, regn återigen regn men nu är det sol?! Ha det gott i stan och alltid kul att läsa nyheter från Beijing. Ha det gott!

Hälsningar

William

Mats Lundgren sa...

Japp, kul att det finns fler som har liknande minnen.
Att hälften av "True" frågorna skrev som "Ture" och att om det var True skulle du trycka "Y" och om det var False skulle du trycka "N" minskade inte direkt förvirringen.
Ska bli kul att se vilken typ av körkort jag får. De ska dyka upp under onsdagen...