tisdag, maj 15, 2007

Dags för kinesiska fonder


Bankmän i Pingyao, staden där moderna bankväsendet föddes

Blockeringen av bloggen visade sig vara kortvarig och nu har man tydligen blåst faran över och åter öppnat blogspot.com.
Som ytterligare ett steg i att verkligen leva och verka fullt ut i landet där jag numera bor permanent så har jag nu givit mig in på den kinesiska aktiemarknaden.
Tyvärr är det omöjligt för en icke kines att öppna aktiedepå och börja handla med aktier på Shanghai-börsen men fonder verkar däremot vara möjligt.
Så efter en hel del byråkrati och trassel är jag nu igång och mina affärer jag gjorde i fredags verkar ha gått igenom.
Det är dock mer eller mindre omöjligt att kunna följa utveckligen utan att ha en dator med kinesisk Windows installerat så det blir nästa veckas uppgift att installera boot camp och kinesisk Win XP på min MacBook Pro.
Bästa sidan jag hittat för att följa kinesiska fonder är http://www.fundxy.com/
Pröva själva så ser ni snabbt att det inte är så lätt att hänga med ;-)

Inga kommentarer: