onsdag, maj 23, 2007

Körkortet avklarat


Hyffsat respektingivande byggnad som innehåller
traffic administration of public security


Idag var det dags att åka iväg till teoriprovet. Platsen är det stora huvudkontoret i sydöstra hörnet av fjärde ringvägen. Testet startar kl 15.00. Du måste vara där senast 5 min innan och provet består i att på 45 min svara på 100 frågor slumpade från de 737 frågor som finns i boken. Provet görs på en dator och du måste ha minst 90 rätt.
När provet är klart så skickar du det till testledaren genom att trycka på en symbol och får resultatet på skärmen. I mitt fall 94 rätt så jag fick en stor smile på skärmen. Klassisk kinesisk pedagogik. Nu får jag vänta ytterligare 5 arbetsdagar innan körkortet finns tillgängligt för uthämtning.
Noterade också att jag fått ännu ett namn som uttalas ungefär "mai tze". Det är det kinesiska namn som myndigheterna gav mig i samband med mitt Alien Permit Card. Att jag har ett helt annat namn på visitkort anses naturligtvis helt ointressant. Så dags för dubbla identiteter även på kinesiska. Inom bankvärlden har jag som bekant redan ett otal.

Inga kommentarer: