torsdag, maj 19, 2005

Lost in Translation inträffar även i verkligheten

Att arbeta in Kina kan ibland vara rätt ad-hoc och igår fick jag reda på att CMCC (världens största operatör) önskade ha ett möte kring BlackBerry-tjänster. Så agendan för dagen ändrades till att bli upphämtad vid Palm Springs och sedan direkt iväg till CMCC R&D center i andra ändan av stan.

Väl där sitter jag vid ett bort helt omringad av kineser. CMCC har 5 personer på plats och till höger och vänster om mig har jag mina kinesiska Sony Ericsson kollegor. Sedan börjar ordflödet och pågår konstant i 2h.
Ibland efter typ 15 min intensiv diskussion lutar sig Green emot mig och viskar de har legala problem. Hur 15 min kan sammanfattas till en mening är en gåta.
Vid några andra tillfällen hör man ordet Mats flyga förbi och snart därefter blir man ombedd att visa några Powerpoint-slides.

I vilket fall en intressant kultur-upplevelse och du börjar förstå varför all business is local.

Under kvällen är dags att packa inför morgondagens resa till Hong Kong.

Inga kommentarer: