lördag, maj 14, 2005

Sommarpalatset, Wangfujing, Oriental Plaza, Silkan, Centro, Vattenhjulet

Loopen börjar kännas igen. Först besök på ett turistmål (I detta fall sommarpalatset som jag inte sett på mer än ett år), sedan shopping, goda drinkar och god mat.

På typiska utflyktsmål i Peking känner du dig alltid i minoritet och ofta som enda västerlänning: Sommarpalatset är inget undantag och du flyter snabbt in i det kinesiska vimlet. Såg mer än jag någonsin gjort tidigare och med Josse som väl påläst kring buddhas och kinesiska figurer blir det extra kul. Såg också första gamla damen med linne-fötter (mao förkrympta fötter då de lindats hårt som barn för att inte få växa ut ordentligt). Turligt nog är denna tradition helt försvunnen i dagens Kina.

Josse visar sig också vara grym på att pruta och dunvästar på Silkan till Samuel och Gabriel (Canada Goose-kopior) landar på under 100 kr för två.

Jag lyckas även få min väderdator utbytt som jag tidigare köpt på Oriental Plaza medan Josse försöker växla kronor till RMB. Naturligtvis gick inte det sistnämnda då det var lördag och inga aktuella växelkurser fanns tillgänliga.

You know in China everything is possible or impossible frasen gör sig med andra ord påmind.

Inga kommentarer: