tisdag, juni 21, 2005

Leker bank och testar lokal krog med mina gäster

Tyvärr finns det ständiga utgifter fortfarande hemma i Sverige, tex CSN. Det gör att jag tyvärr måste fylla på mitt svenska konto med pengar från Kina vilket är lättare sagt än gjort. Så har upptäckt att leka bank för besökare och kräva tillbaka pengarna omräknade till svenska kronor är ett effektivt sätt att få ekvationen att gå ihop. Gästerna brukar också uppskatta denna service så en så kallad Win Win situation för båda.
Väl hemkommen efter jobbet plockar jag med mina gäster på samma lokalkrog som jag använde på simjuntan i torsdags. Naturligtvis är menyn på kinesiska utan en enda bild så blir till att ta upp telefonen och be Shuang (min jobbkollega) att beställa.

Funkar fintfint och undrar hur du överlevde i länder som Kina innan mobiltelefonen fanns? Måste i vilket fall varit otroligt mycket mer komplicerat.

Inga kommentarer: