söndag, februari 19, 2006

12 grader varmt och skridskoutflykt















Veckans första sovmorgon. Hämtar upp Caroline (som jag och Roger lånat in som guide och kartläsare till Rogers chaufför) och ger mig iväg till Global Trade Mansion för att ansluta till Roger med chaufför.
Planen är att åka nordöst ca 10 mil för att nå några av reservoarerna som bör kunna ge hyffsad åkning fortfarande. Den första ligger i anslutning till staden Huirou, som är Pekings fruktmecca och centrum för odling av jordgubbar, persikor, nötter, druvor och dadlar.
Sjön ser mycket bra ut men är tyvärr omgärdad av 2 m högt staket och gott om skyltar som meddelar att det är förbjudet att beträda sjön.
Vi åker vidare ca 20 min till Yanqi Lake där vi kan parkera vid något som liknar ett Gröna Lund. Stället är tvärstängt på vintern men alla grinder är öppna så bara att promenera ner till vattnet. Det visar vara drygt 2 dm tjock is fortfarande och jag och Roger kan göra en sväng runt del av sjön (totalt 3,2 km) och vinkar till förvånade pimplare. Fika i 12 gradig värme, strålande sol, ensamma vid stranden med del av kinesiska muren i bakgrunden är inte fy skam. Detta en dryg timme från centrum i en stad med 14 miljoner invånare, fantastiskt!

På vägen tillbaka går vi igenom turprogrammet för majledigheten då jag får 3 svenska vänner på besök. Förslaget är att åka flodbåt på Yangtze-floden ner till 3 gorges och kika på dammen som kommer att vara helt färdig 2009.
Avslutar med middag på Mare, gott och dyrt men kul att kunna äta en god paella till middag (samt lite färsk gåslever till förrätt) . Peking har onkeligen ett fantastiskt utbud.

Inga kommentarer: