söndag, februari 26, 2006

OS-final med alternativ teknik



Efter sovmorgon testar jag Soupmart Café i Lifestyle Plaza som kör buffé på söndagar. 98 RMB för obegränsat med sushi, soppor, kött som steks på begäran, färsk juice, efterrätter och riktigt kaffe får anses prisvärt. Stärkt av detta tar jag mig tvärs över gatan till södra sjön inom Chaoyang Park. Dags att testa skridsko på hemmasjön som bokstavligen ligger tvärs över gatan. Hinner åka på rätt skrovlig is i 10 min innan skrikande vakter kommer springande och vill få upp mig från isen. Hade det varit bättre is hade det varit rätt kul att åka ifrån dem men nu var förhållandena inte på topp så ger upp efter att ha fått en bild på mig själv med Palm Springs i bakgrunden.
Solen lyser rätt starkt fortfarande vid fyra-tiden på eftermiddagen och tar mig bort till Houhai för att promenera lite runt sjöarna med Cindi. Här har större delen av södra sjön redan blivit isfri men västra sjön är fortfarande huvudsakligen isbelagd. Där isen har försvunnit passar vinterbadarna på att ta sig en simtur.
Tar en värmande kaffe på Water Nymph Cafe som ligger perfekt till vid västra spetsen. De serverar illy-kaffe samt har fritt trådlöst internet och sköna soffor. Blir att cykla hit och hänga lite mer i vår skulle jag tro.
Lätt middag på Bookworm innan det blir kort promenad till W-bar för att se OS-finalen som börjar 21.00 lokal tid. W-bar är fyllt till bristningsgränsen när vi kommer dit vid 20.45 och i princip bara svenskar. De har sett till så vi kan lyssna på radiosporten live via internet så man slipper kinesiska kommentatorer och har ordnat så med rabatter som 1 shot för 15 kr vid varje mål.
Klockan blir dock 21.10 och fortfarande ingen match. Jag lyckas få dem att slå på radiosporten men som bild lägger CCTV envist ut en lokal dambasket-match. Finland gör snabbt ett ledningsmål men ingen kan se något. På 15 min har baren gått från proppfull till högst 10 gäster kvar bara för att man schabblat bort att inte ha någon backup om CCTV väljer att inte direktsända. Det är i lägen som denna man inser nyttan med prylen Petter tipsade om härom veckan där du kopplar en box till TV:n hemma i Sverige och Internet (Slingbox, http://www.slingmedia.com/). Sedan kan du plocka upp bild och ljud var du än befinner dig i världen på valfri dator. Kanske får bli en sådan box inför fotbolls-VM i sommar...
Vi tar oss vidare till the DEN som har en japansk sportkanal som visar matchen. Så inför andra perioden har vi nu bild men inget ljud då de inte har ljud till TV:n på andra våningen.
Slutar med att jag ringer upp Tobbe Bäck på hans mobil och ber honom att lägga telefonen vid PC-högtalarna i lägenheten. Slår sedan på högtalar-telefonen i min P910 och vips har man någorlunda ljud.
Här uppstår dock nästa krux då Radiosporten är ca 50 sekunder fördröjd (säkert beroende på olika buffrar i nätet) så lite irriterande att höra ishockey-kommenterar med fördröjning men det funkar!
Kul att vi vinner matchen och ännu ett OS-guld. Om jag förstått kommentarerna rätt blir det därmed vårt mest framgångsrika vinter-OS i historen.

Inga kommentarer: