onsdag, maj 24, 2006

Mr Zhe Lun och hur det blev till


Mr Zhe Lun, vid Water Nymph Café, Houhai.

Av praktiska skäl får i princip alla som flyttar till Kina en längre tid ett kinesiskt namn. Det behövs nämligen ofta på Alien Permit Cards, boende-intyg, visitkort, mm.
På mitt svenska visitkort står det Mats Lundgren så på 3 tecken (max vad en normal kines använder) gäller det att få till någon som låter likt och dessutom har en innebörd.
Jag blev efter omröstning i mitt team döpt tilll Mai Zhe Lun.
Det är samma översättning som världsomseglaren Magellan en gång i tiden fick så Kineser i allmänhet blir rätt så imponerade.
Ett litet krux är bara att kinser vänder på förnamn och efternamn. Så när jag döptes till Mai Zhe Lun så är Mai efternamnet och Zhe Lun är förnamnet. Så det är lite tillbaka till lumpen känsla när jag nu kallas Zhe Lun (alltså Lundgren) av mina kinesiska kollegor samt förstått vår nya lärare Ella.

Dagen avslutats annars med att ta med svenska besökare på vietnam-favoriten Muse vid Chaoyang parkens västra port.

Inga kommentarer: