onsdag, maj 17, 2006

Wannabee models, klassisk match


Monica och Sheila. Jobbar som modeller och någon som
verkar stämma på alla modeller är att de är långa. De längsta
kinesiskor jag pratat med vad jag kan minnas.

En lång dag med heldagsworkshop med leverantörer influgna från olika världsdelar.

All dagar har dock ett slut och jag tillsammans med mina engelska kollegor från Manchester-kontoret åker till Houhai som de ännu inte har sett (och imponeras av då det är väldigt olikt höga hus och 4-filiga motorvägar). Vi käkar på klassisk Kinesrestaurang typ mittemot Starbucks som kallas Hakka-restaurant av min vän Trevor som bokat stället.
Kollegorna åker därefter hem (jetlaggen tar ut sitt precis) medan övriga fortsätter till Bar Blu där Monica och Sheila möter upp. De är bekanta till Trevor och har just gått igenom modellskola och pluggar parallellt med modelljobb.
I takt med en växande medelklass och enbarnspolitiken så växer intresset samt möjligheten att spendera pengar på mode lavinartat. Så ingen slump att de stora modekedjorna nu kommer till Peking oaktat kopiemarknader mm. De har helt enkelt inte råd att stå utanför...

Efter Bar Blu tar jag med mig de fotbollsintresserade svenska besökarna på en sväng till Vics innan vi till 03.00 bänkar oss på the Den för att se UEFA-finalen mellan Barcelona och Arsenal.
Arsenals målvakt blir utvisad(!) i ett tidigt skede av matchen så känns direkt att detta kommer att bli en klassisker. Trots en man mindre på plan lyckas sedan Arsenal ta ledning på en frispark. Passar på att texta min bror som är stor Arsenal fan och får svar direkt. Visar sig att han sitter på plats på Stade de France och ser matchen.
Med hjälp av Henrik Larsson lyckas till slut Barcelona välförtjänt vinna, sevärt och bådar gott inför de sena juni-nätterna när fotbolls-VM drar igång.

Inga kommentarer: