fredag, mars 10, 2006

Gemensam lunch för mig

Amos skickade ut ett mejl att idag är det gemensam lunch med Mats som gäller och då mejlet kom från chefen så blir det mangrant deltagande (så typiskt Kina).
I vilket var det en trevlig lunch och jag har onekligen nästan hunnit med ett år här. Kom hit den 13 mars 2005 och kan intyga att tiden går otroligt fort. Samtidigt ser jag fram emot det andra året ska bli riktigt kul att se resultatet av allt jobb som lagts ner på att bygga upp verksamhet under det första året.

Det visade sig att flighten hem var försenad med en dryg timme (sen avgång från Köpenhamn) och tvärfullt i Economy Extra så blir Monkey Class hem. Dessutom är det nya fina on demand underhållningssystemet ur funktion. Flygvärdinnan försöker tappert med tricket "starta om systemet" men det hjälper föga. Själv är jag dock förberedd och har ipod med gott om pod-sändningar med mig.
Väl hemma så tar jag en sväng till SEB kontoret på Arlanda och sätter in lite pengar på mitt bankkonto här hemma (CSN vill som bekant ha sitt). Har denna gång med mig 39 000 RMB i 100-lappar så det går åt tre damer bakom disken i 10 minuter för att räkna ihop det hela men sedan är pengarna konverterade till svenska pengar och insatta på kontot. Trevligt!

Ser naturligtvis fram emot den dag RMB kommer att vara konverterbar på riktigt men det kommer att dröja längre tid än mitt kontrakt i Kina så kontantprinicpen får nog gälla ytterligare en tid.

Väl ute -10 gradig kyla så väntar lillebror med sina nya bil, en Mini Cooper med 5000 mil på mätaren. Funkar finfint att ta sig de 15 milen hem till mor och far och 14 timmar efter att jag lämnat Peking så kan jag vila ut i idyllen på landet i Himmeta.

Inga kommentarer: